<«شیخ‌الائمه» لقب کیست/ دلایل برتری فقه جعفری چیست
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 1113
نویسنده : کامران وزیری

خبرگزاری فارس: «شیخ‌الائمه» لقب کیست/ دلایل برتری فقه جعفری چیست

بر خلاف‌ سایر فرقه‌ها که‌ بر مبناى‌ عقیده‌ و رأى‌ و نظر خود مطالبى‌ را کم‌ یا زیاد مى‌کردند، فقه‌ جعفرى‌ توضیح‌ و بیان‌ همان‌ اصول‌ و فروعى‌ بود که‌ در مکتب‌ اسلام‌ از آغاز مطرح‌ بوده‌ است‌.

 به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، پیشوای ششم شیعیان امام صادق(ع) در 31 سالگی به امامت رسید و دوران امامتش 34 سال طول کشید. ایشان در دورانی به امامت رسید که حکومت اموی ضعیف شده بود و گروه‌های مختلف دست به قیام می‌زدند؛ اما امام صادق(ع) این گروه‌ها را تأیید نمی‌کرد چرا که آنان می‌خواستند خود، حکومت را به دست گیرند، امام صادق(ع) در آن شرایط، نشر فقه آل محمد(ص) و علوم اهل بیت را مقدّم ‌شمرد تا آن اندازه که امروزه بیشتر احادیث شیعه از امام صادق(ع) است و شیعه به نام جعفریه شناخته می‌شود. ایشان علاوه بر مباحث فقهی، مناظرات کلامی نیز با پیروان دیگر فرقه‌ها داشت و به دلیل دانش گسترده‌ای که داشت، جلسات درس امام بسیار پر رونق بود و افرادی با گرایش‌های مختلف در درس وی حضور می‌یافتند تا جایی که تعداد شاگردان وی را 4000 نفر ذکر کرده‌اند.

در واقع اختلافات‌ سیاسى‌ بین‌ امویان‌ و عباسیان‌ و تقسیم‌ شدن‌ اسلام‌ به‌ فرقه‌هاى‌ مختلف‌و ظهور عقاید مادى‌ و نفوذ فلسفه‌ یونان‌ در کشورهاى‌ اسلامى‌، موجب‌ پیدایش‌ یک‌ نهضت‌ علمى‌ شد. نهضتى‌ که‌ پایه‌هاى‌ آن‌ بر حقایق‌ مسلم‌ استوار بود. چنین‌ نهضتى‌ لازم‌ بود، تا هم‌ حقایق‌ دینى‌ را از میان‌ خرافات‌ و موهومات‌ و احادیث‌ جعلى‌ بیرون‌ کشد و هم‌ در برابر زندیق‌ها و مادی‌ها با نیروى‌ منطق‌ و قدرت‌ استدلال‌ مقاومت‌ کند و آراى‌ سست‌ آنها را محکوم‌ سازد. گفت‌وگوهاى‌ علمى‌ و مناظ‌رات‌ آن‌ حضرت‌ با افراد دهرى‌ و مادى‌ مانند «ابن‌ ابى‌ العوجاء» و «ابو شاکر دیصانى‌» و حتى‌ «ابن‌ مقفع‌» معروف‌ است‌.

به‌ وجود آمدن‌ چنین‌ نهضت‌ علمى‌ در محیط آشفته‌ و تاریک‌ آن‌ عصر، کار هر کسى‌ نبود، فقط کسى‌ شایسته‌ این‌ مقام‌ بزرگ‌ بود که‌ مأموریت‌ الهى‌ داشته‌ باشد و از جانب‌ خداوند پشتیبانى‌ شود، تا بتواند به‌ نیروى‌ الهام‌ و پاکى‌ نفس‌ و تقوا وجود خود را به‌ مبدأ غیب‌ ارتباط دهد، حقایق‌ علمى‌ را از دریاى‌ بیکران‌ علم‌ الهى‌ به‌ دست‌ آورد، و در دسترس‌ استفاده‌ گوهرشناسان‌ حقیقت‌ قرار دهد.

تنها وجود گرامى‌ حضرت‌ صادق‌ (ع) مى‌توانست‌ چنین‌ مقامى‌ داشته‌ باشد، تنها امام‌ صادق‌ (ع) بود که‌ با کناره‌گیرى‌ از سیاست‌ و جنجال‌هاى‌ سیاسى‌ از آغاز امامت‌ در نشر معارف‌ اسلام‌ و گسترش‌ قوانین‌ و احادیث‌ راستین‌ دین‌ مبین‌ و تبلیغ‌ احکام‌ و تعلیم‌ و تربیت‌ مسلمانان‌ کمر همت‌ بر میان‌ بست‌. 
زمان‌ امام‌ صادق‌ (ع) در حقیقت‌ عصر طلایى‌ دانش‌ و ترویج‌ احکام‌ و تربیت‌ شاگردانى‌ بود که‌ هر یک‌ مشعل‌ نورانى‌ علم‌ را به‌ گوشه‌ و کنار بردند و در خودشناسى‌ و خداشناسى‌ مانند استاد بزرگ‌ و امام‌ بزرگوار خود در هدایت‌ مردم‌ کوشیدند. 

در همین‌ دوران‌ درخشان‌ - در برابر فلسفه‌ یونان‌ - کلام‌ و حکمت‌ اسلامى‌ رشد کرد و فلاسفه‌ و حکماى‌ بزرگى‌ در اسلام‌ پرورش‌ یافتند. همزمان‌ با نهضت‌ علمى‌ و پیشرفت‌ دانش‌ بوسیله‌ حضرت‌ صادق‌ (ع) در مدینه‌، منصور خلیفه‌ عباسى‌ که‌ از راه‌ کینه‌ و حسد، به‌ فکر ایجاد مکتب‌ دیگرى‌ افتاد که‌ هم‌ بتواند در برابر مکتب‌ جعفرى‌ استقلال‌ علمى‌ داشته‌ باشد و هم‌ مردم‌ را سرگرم‌ نماید و از خوشه‌چینى‌ از محضر امام‌ (ع) بازدارد. 
به همین دلیل منصور مدرسه‌اى‌ در محله‌ «کرخ‌» بغداد تأسیس‌ کرد. منصور در این‌ مدرسه‌ از وجود ابو حنیفه‌ در مسائل‌ فقهى‌ استفاده‌ نمود و کتب‌ علمى‌ و فلسفى‌ را هم‌ دستور داد از هند و یونان‌ آوردند و ترجمه‌ نمودند، و نیز مالک‌ را -که‌ رئیس‌ فرقه‌ مالکى‌ است‌- بر مسند فقه‌ نشاند، ولى‌ این‌ مکتب‌ها نتوانستند وظ‌یفه‌ ارشاد خود را چنانکه‌ باید انجام‌ دهند. 
امام‌ صادق‌ (ع) مسائل‌ فقهى‌ و علمى‌ و کلامى‌ را که‌ پراکنده‌ بود، به‌ صورت‌ منظم‌ درآورد، و در هر رشته‌ از علوم‌ و فنون‌ شاگردان‌ زیادى‌ تربیت‌ فرمود که‌ باعث‌ گسترش‌ معارف‌ اسلامى‌ در جهان‌ شد. دانش‌گسترى‌ امام‌ (ع) در رشته‌هاى‌ مختلف‌ فقه‌، فلسفه‌ و کلام‌، علوم‌ طبیعى‌ و... آغاز شد. فقه‌ جعفرى‌ همان‌ فقه‌ محمدى‌ یا دستورهاى‌ دینى‌ است‌ که‌ از سوى‌ خدا به‌ پیغمبر بزرگوارش‌ از طریق‌ قرآن‌ و وحى‌ رسیده‌ است‌. 

بر خلاف‌ سایر فرقه‌ها که‌ بر مبناى‌ عقیده‌ و رأى‌ و نظر خود مطالبى‌ را کم‌ یا زیاد مى‌کردند، فقه‌ جعفرى‌ توضیح‌ و بیان‌ همان‌ اصول‌ و فروعى‌ بود که‌ در مکتب‌ اسلام‌ از آغاز مطرح‌ بوده‌ است‌. ابوحنیفه‌ رئیس‌ فرقه‌ حنفى‌ درباره‌ امام‌ صادق‌ (ع) گفت‌: من‌ فقیه‌تر از جعفرالصادق‌ کسى‌ را ندیده‌ام‌ و نمى‌شناسم‌. فتواى‌ بزرگترین‌ فقیه‌ جهان‌ تسنن‌ شیخ‌ محمد شلتوت‌ رئیس‌ دانشگاه‌ الازهر مصر که‌ با کمال‌ صراحت‌ عمل‌ به‌ فقه‌ جعفرى‌ را مانند مذاهب‌ دیگر اهل‌ سنت‌ جایز دانست‌ - در روزگار ما - خود اعترافى‌ است‌ بر استوارى‌ فقه‌ جعفرى‌ و حتى‌ برترى‌ آن‌ بر مذاهب‌ دیگر. و اینها نتیجه‌ کار و عمل‌ آن‌ روز امام‌ صادق‌(ع) است‌. 

در رشته‌ فلسفه‌ و حکمت‌ حضرت‌ صادق‌ (ع) همیشه‌ با اصحاب‌ و حتى‌ کسانى‌ که‌ از دین‌ و اعتقاد به‌ خدا دور بودند مناظ‌راتى‌ داشته‌ است‌. نمونه‌اى‌ از بیانات‌ امام‌ (ع) که‌ در اثبات‌ وجود خداوند حکیم‌ است‌، به‌ یکى‌ از شاگردان‌ و اصحاب‌ خود به‌ نام‌ «مفضل‌ بن‌ عمر» فرمود که‌ در کتابى‌ به‌ نام‌ «توحید مفضل‌» هم‌ اکنون‌ در دست‌ است‌.

مناظ‌رات‌ امام‌ صادق‌ (ع) با طبیب‌ هندى‌ که‌ موضوع‌ کتاب‌ «اهلیلجه‌» است‌ نیز نکات‌ حکمت‌آموز بسیارى‌ دارد که‌ گوشه‌اى‌ از دریاى‌ بیکران‌ علم‌ امام‌ صادق‌ (ع) است‌. براى‌ شناسایى‌ استاد معمولا دو راه‌ داریم‌، یکى‌ شناختن‌ آثار و کلمات‌ او، دوم‌ شناختن‌ شاگردان‌ و تربیت‌شدگان‌ مکتبش‌ است. 

حضرت‌ صادق‌ (ع) بر اثر توطئه‌هاى‌ منصور عباسى‌ در سال‌ 148 هجرى‌ مسموم‌ و در قبرستان‌ بقیع‌ در مدینه‌ مدفون‌ شد. عمر شریفش‌ در این‌ هنگام‌ 65 سال‌ بود. به دلیل اینکه‌ عمر بیشترى‌ نصیب‌ ایشان‌ شده‌ است‌ به‌ «شیخ‌ الائمه‌» نام گرفته است‌.


:: موضوعات مرتبط: فرهنگی و اجتماعی , مذهبی , ,



هفته وحدت گرامی باد
نوشته شده در 27 / 9 / 1395
بازدید : 908
نویسنده : کامران وزیری



بازدید : 893
نویسنده : کامران وزیری

ورود نیروهای دولتی سوریه به حلب‎

 
منابع آگاه از توقف روند خروج افراد مسلح از شرق حلب و حملات گروههای مسلح به گذرگاه الراموسه خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه المنار اعلام کرد: ارتش سوریه روند خروج گروههای مسلح از شرق حلب را به سبب ایجاد اخلال از سوی آنها در توافق مربوط به خروج متوقف کرده است.

از سوی دیگر خبرنگار المنار از حملات گروههای مسلح به سوی گذرگاه الراموسه در غرب حلب خبر داد.

در همین حال النشره اعلام کرد: روند خروج از شرق حلب متوقف شده است و خبرنگاران و آمبولانس ها و اتوبوس ها از الراموسه دور شده اند و افراد مسلح به سوی گذرگاه با خمپاره شلیک می کنند.

رویترز نیز از انفجارهایی در شرق حلب جایی که اتوبوس ها خارج می شوند، خبر داد.

النشره به نقل از برخی منابع آگاه اعلام کرد: در اجرای توافق مربوط به خروج افراد مسلح و خانواده هایشان مشکل بزرگی رخ داده است زیرا افراد مسلح مانع از خروج زخمی شدگان و افرادی که قرار بود، از کفریا و الفوعه دو شهرک شیعه نشین در شمال ادلب خارج شوند، شده اند.

این منابع افزودند: سرکرده های گروههای مسلح از محله های حلب خارج شده اند و ارتش افراد اسیران را تحویل داده اما افراد مسلح اسیران ارتش را تحویل نداده اند.

به گزارش این منابع گروههای مسلح خدعه کرده اند.

در همین حال المنار گزارش داد: گروههای مسلح با خمپاره گذرگاه السقیلبیه در حومه شمالی غربی حماه را هدف قرار می دهند و این همان گذرگاهی بود که قرار بود، اتوبوس ها به الفوعه و  کفریا بروند.

این در حالی است که مطابق آمار اعلام شده از سوی تلویزیون سوریه از عصر روز گذشته تا ساعات اولیه امروز حدود ۹۰۷۹ نفر از شرق حلب خارج شده اند.


:: موضوعات مرتبط: امنیتی , بین الملل , ,
:: برچسب‌ها: سوریه , خط مقدم مقاومت , آزادی حلب , شکست سخت تروریستها ,



بازدید : 873
نویسنده : کامران وزیری



بازدید : 817
نویسنده : کامران وزیری
فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: تانک‌های ذوالفقار و صمصام در مرحله دوم رزمایش محمد رسول‌الله‌ مورد ارزیابی قرار می‌‌‌‌گیرند.

تانک‌های سمسام و ذوالفقار در رزمایش محمد رسول‌الله ارزیابی می‌شوند/ تانک کرار را به زودی از وزارت دفاع تحویل می‌گیریم

امیرسرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش درباره برنامه‌های مرحله دوم رزمایش محمد رسول‌‌الله عنوان داشت: تانک‌های ذوالفقار و صمصام در مرحله دوم رزمایش محمد رسول‌الله‌ مورد ارزیابی قرار می‌‌‌‌گیرند.

وی افزود: ما امروز بهترین پدافند ساحلی را در مرحله اول رزمایش انجام دادیم و یگان‌های ما به خوبی از وظایف محوله برآمدند.

فرمانده نیروی زمینی ارتش تصریح کرد: آنچه که شاهد بودید دستاوردهای دانشکده‌های نیروی زمینی ارتش بود که تاکنون در هیچ رزمایشی مشاهده نکرده بودید.

وی ادامه داد: یگان‌های هوانیروز به خوبی از پس وظایف محوله برآمدند و برای اولین بار اهدافی را در دریا مورد اصابت قرار دادند.
فرمانده نیروی زمینی ارتش تأکید کرد: قرار است تانک‌های کرار که به زودی از وزارت دفاع تحویل بگیریم را در این رزمایش تست کنیم و آمادگی آن را بسنجیم. 



:: موضوعات مرتبط: فرهنگی و اجتماعی , نظامی , امنیتی , ,
:: برچسب‌ها: تانک‌، صمصام، ذوالفقار، رزمایش، محمد رسول‌الله 4، کرار، جادوی حماسه ,



علت دلگیری غروب جمعه
نوشته شده در 19 / 9 / 1395
بازدید : 799
نویسنده : کامران وزیری

تصویر مرتبط


:: موضوعات مرتبط: فرهنگی و اجتماعی , مذهبی , ,



چرا خوبان می میرند!؟
نوشته شده در 12 / 9 / 1395
بازدید : 802
نویسنده : کامران وزیری
افسران - اللهم رزقنا شهادت...
 

:: موضوعات مرتبط: فرهنگی و اجتماعی , مذهبی , بین الملل , ,
:: برچسب‌ها: چرا خوبان می میرند؟ ,



بازدید : 792
نویسنده : کامران وزیری

شورای عالی سیاسی یمن

 
تشکیل «دولت نجات ملی» در یمن دستاورد بزرگی برای این کشور محسوب می‌شود؛ دستاوردی که ضربه مهلک دیگری را بر پیکره رژیم متجاوز سعودی وارد آورد و بار دیگر خواب را از چشمان این رژیم ربود.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل؛ رامین حسین آبادیان: شورای عالی سیاسی یمن روز دوشنبه هفته جاری در نشست اضطراری خود تشکیل «دولت نجات ملی» این کشور را اعلام کرد. رئیس و اعضای شورای عالی سیاسی یمن اعلام کردند که تشکیل دولت وحدت ملی این کشور که طیف های مختلف را در بر می‌گیرد، به منظور مقابله همه‌جانبه و منسجم با تجاوز سعودی تشکیل شده است. در نشست اعضای این شورا تاکید شد که ماموریت دولت که در شرایط دشوار تشکیل یافته است، در ساماندهی اوضاع داخلی یمن و مقابله با تجاوز اقتصادی، نظامی و سیاسی سعودی خلاصه می شود. «عبدالعزیز بن حبتور» نخست وزیر دولت نجات ملی تعیین شده است. وی پس از انتخاب خود در این سِمَت با تشکر از رئیس و اعضای شورای عالی سیاسی تاکید کرد که دولتش تمام تلاش خود را برای پاسخگویی به مطالبات مردم یمن و ایجاد راهکارهای مناسب برای مشکلات ناشی از تجاوز سعودی به یمن بکار خواهد بست.

نخستین جلسه دولت نجات ملی یمن روز سه شنبه هفته جاری به ریاست «عبدالعزیز بن حبتور» در صنعاء پایتخت یمن تشکیل شد. در این جلسه اولویت های پیش روی دولت نجات ملی یمن و برنامه های کابینه که قرار است طی هفته آینده به مجلس نمایندگان ارائه شود مورد بررسی قرار گرفت. بن حبتور از وزرای پیشنهادی دولت خواست تا ظرف چهار روز دیدگاه‌ها و پیشنهادهایشان را به نخست وزیر ارائه دهند.

مهمترین دستاوردی که تشکیل دولت نجات ملی با خود به همراه خواهد آورد، برقراری ثبات سیاسی در یمن خواهد بودبدون شک تشکیل دولت نجات ملی نقطه عطف بی‌سابقه‌ای در جریان تحولات سیاسی یمن از زمان آغاز تجاوز نظامی رژیم سعودی از حدود ۲۰ ماه پیش، محسوب می شود. مهمترین دستاوردی که تشکیل دولت نجات ملی با خود به همراه خواهد آورد، برقراری ثبات سیاسی در یمن خواهد بود. این انسجام و ثبات سیاسی مسلما تأثیر چشمگیری در نحوه مقابله احزاب و جریان های مختلف یمنی با متجاوزان سعودی به جای خواهد گذاشت؛ مسأله ای که سعودیها به شدت از آن احساس نگرانی می کنند. دولت نجات ملی در راستای تکمیل مأموریت شورای عالی سیاسی تشکیل شد. در واقع، شورای عالی سیاسی در یمن تنها مقدمه ای برای تشکیل دولت نجات ملی بود که در نهایت، این مهم، محقق شد.

 


:: موضوعات مرتبط: سیاسی , امنیتی , بین الملل , ,
:: برچسب‌ها: یمن، تجاوز آل سعود، سکوت جامعه جهانی! ,



بازدید : 958
نویسنده : کامران وزیری

کراپ‌شده - شکارچی پرنده

گرگان – با صدور چهار هزار و ۵۰۰ مجوز شکار توسط محیط‌زیست در یک ماه گذشته و جولان شکارچیان غیرمجاز، گلوله‌های سربی خواب حیات‌وحش گلستان را پرانده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – زهرا بهرامی: از ابتدای آبان ماه محیط‌زیست یک‌بار دیگر چراغ سبز خود را به شکارچیان نشان داد و صدور پروانه عادی شکار پرندگان در گلستان آغاز شد.

صدور مجوز شکار پرندگان وحشی در حالی برای شکارچیان گلستان آغاز شد که بسیاری از کارشناسان معتقدند گونه‌های پرندگان مهاجر در معرض خطر انقراض قرار دارند و حیات‌وحش گلستان حال‌وروز خوشی ندارد.

مدیر روابط عمومی حفاظت محیط‌زیست گلستان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: پروانه عادی شکار پرندگان وحشی از ابتدای آبان ماه سال جاری صادر می‌شود و تا پایان بهمن‌ماه ادامه خواهد یافت.

احمد دباغیان افزود: شکارچیان دارای پروانه عادی فقط در روزهای پنجشنبه و جمعه هر هفته در فصل اعلام‌شده برای شکار توسط اداره کل حفاظت محیط‌زیست گلستان، مجاز به شکار در مناطق تعیین‌شده هستند.

وی بابیان اینکه شکار در مناطق چهارگانه (پارک ملی، اثر طبیعی ملی، پناهگاه حیات‌وحش و منطقه حفاظت‌شده) ممنوع است، ادامه داد: پروانه شکار پرندگان خشکی زی کبک، تیهو و بلدرچین، باقرقره شکم سفید، کبوتر چاهی، کبوتر کوهپایه و کبوتر جنگلی ۴۵ روزه و پروانه شکار پرندگان آبزی شامل اردک سرسبز، خوتکا، چنگر، اردک ارده‌ای، اردک نوک پهن، تنجه دوماهه صادر می‌شود.

مدیر روابط عمومی حفاظت محیط‌زیست گلستان تصریح کرد: مدت‌زمان اعتبار پروانه، گونه‌های مجاز قابل شکار، مکان‌های مجاز برای شکار درروی پروانه‌ها قیدشده و شکارچیان موظف به رعایت موارد هستند همچنین پروانه‌های صادره برای پرندگان قیدشده در پروانه بوده و در صورت شکار پرندگان دیگر، با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.

دستگیری ۲۰۶ متخلف

وی خاطرنشان کرد: هر متقاضی در طول فصل شکار هر چهار نوع پروانه شکار را که حائز شرایطش باشد را می‌تواند دریافت کند اما چنانچه یک متقاضی هر یک از پروانه‌ها را در یک استان دریافت کرده باشد صدور همان پروانه در استان‌های دیگر ممنوع خواهد بود.

دباغیان ساخت کومه، چپر، پناهگاه برای شکار پرندگان در تمامی استان و همچنین همراه داشتن توله شکاری در هنگام شکار را ممنوع اعلام کرد و گفت: سال گذشته هفت هزار پروانه عادی شکار در استان صادرشده که این رقم در آبان ماه امسال به چهار هزار و ۵۰۰ مورد رسیده است.

وی به آمار تخلفات صورت گرفته هم اشاره و بیان کرد: سال گذشته ۳۵۳ پرونده تخلف تشکیل و ۴۳۶ متخلف در گلستان دستگیر شدند.

مدیر روابط عمومی حفاظت محیط‌زیست گلستان بابیان اینکه تخلفات در ماه دی و بهمن به اوج می‌رسد، افزود: از ابتدای سال تاکنون ۱۴۳ پرونده تخلف تشکیل و ۲۰۶ شکارچی غیرمجاز در گلستان دستگیرشده‌اند.

به گفته دباغیان همچنین سال گذشته ۱۷۰ قبضه اسلحه کشف شد که ۳۱ مورد آن‌ها قاچاق بوده که این رقم امسال به ۳۴ مورد کشف و ۱۲ قبضه سلاح قاچاق رسیده است.

با یک حساب سرانگشتی می‌توان دریافت با صدور چهار هزار و ۵۰۰ پروانه شکار در دو روز پایانی هفته اجازه شکار ۲۰ هزار پرنده توسط محیط‌زیست در یک ماه صادرشده است و این در حالی است که آمار دقیقی از صید و شکار، شکارچیان غیرمجاز در دست نیست.

چراغ سبز محیط‌زیست به شکارچیان در حالی است که کارشناسان این حوزه معتقدند بسیاری از گونه‌های پرندگان مهاجر در معرض خطر انقراض قرار دارند و ممنوعیت شکار و صید در تمام فصول سال یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر برای حیات‌وحش استان است.

یک پیشکسوت حوزه محیط‌زیست در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: هرچند در پروانه شکار صادره از سوی محیط‌زیست ممنوعیت شکار پرندگان حمایت‌شده، قیدشده اما سؤال اینجاست که آیا شکارچی قادر به تشخیص گونه‌های حمایت‌شده هست یا خیر؟

 


:: موضوعات مرتبط: فرهنگی و اجتماعی , حوادث , محیط زیست , ,
:: برچسب‌ها: محیط زیست، نابودی حیات وحش برای درآمدزایی!!! ,



بازدید : 808
نویسنده : کامران وزیری

دیدار هیات نظامی چینی با دریادار سیاری

 
فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: مشاغل و امکانات زیادی در سواحل مکران ایجاد می شود و ببینید با توسعه این سواحل چه پیشرفت و آبادانی در کشور بوجود خواهد آمد.

به گزارش خبرنگار مهر، حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در پیش از خطبه های نماز جمعه امروز تهران به مناسبت سالروز نیروی دریایی ارتش اظهار کرد: در شروع جنگ تحمیلی که دشمن به مرزهای زمینی و هوایی جمهوری اسلامی حمله کرد به علت اینکه ۲۰ ماه از انقلاب گذشته بود، تصور دشمن این بود که نیروی دریایی آمادگی دفاع از مرزهای آبی ایران را ندارد.

وی گفت: بر همین اساس دشمن هجوم خود را در دریا آغاز کرد تا ما را از خلیج همیشه فارس بیرون کند و سیادت داشته باشد بر آب‌های خلیج‌فارس. آنگاه بود که فرزندان امام و انقلاب به دستور امام در حداقل زمان تجهیزات را آماده کردند و روانه دریا شدند و حماسه آفریدند. روز هفتم آذر سال ۵۹ در حالی که تنها ۶۷ روز از جنگ گذشته بود حماسه‌ای به نام عملیات مروارید آفریدند و این روز به نام روز نیروی دریایی نامگذاری شد.

سیاری ادامه داد: از نتایج آن عملیات درخشان می توان به سیادت ایران در شمال خلیج فارس تا هم اکنون اشاره کرد و یا اینکه با انهدام دو سکوی نفتی دشمن در آن عملیات توانستیم قدرت اقتصادی آنها را کاهش دهیم و آن عملیات توانمندی های دریایی انقلاب اسلامی ایران را نشان داد و همه اینها باعث شد تا حضرت امام (ره) آن روز را به عنوان روز نیروی دریایی نامگذاری کنند و این یک سند افتخار برای نیروی دریایی در دوران دفاع مقدس به حساب می آید.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب هم تدابیری مهمی در خصوص نیروی دریایی دارند اظهار کرد: ایشان در خصوص نیروی دریایی همواره فرمودند که یک نیروی راهبردی، بین المللی، سیاسی و علمی است و همه این ویژگی ها خاص نیروی دریایی است همچنین ایشان تاکید بر این مطلب دارند که منافع کشور در دریا کلان و فراوان است و ما می توانیم با دانش و اقتدار خود از آنها بهره برداری کنیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: مهمترین ساحل ما ساحل مکران است که به چهار گوشه جهان ما را مرتبط می کند. ما منافع و منابع متعددی را در دریا داریم، منابع غذایی، انرژی های نو، حمل و نقل ارزان، گردشگری و منابع متعدد دیگری که در دریا وجود دارد و باید از آنها جهت پیشرفت کشور استفاده کنیم.

سیاری با بیان اینکه قبل از انقلاب هیچ گاه به این فکر نبودند که از این منابع عظیم دریایی جهت پیشرفت کشور استفاده کنند، تصریح کرد: آنها همواره منابع دریایی کشور را در اختیار بیگانگان قرار می دادند اما امروز بنا به تدبیر رهبری توجه مردم و مسئولان به سمت دریا و استفاده از منابع و منافع آن جلب شده است.

وی گفت: به فرمان رهبری دو دستور کار مهم برای دولت و نیروی دریایی در نظر گرفته شده است که عبارتند از اقتدار نیروی دریایی و توسعه سواحل مکران. مشاغل و امکانات زیادی در مکران به وجود خواهد آمد.

 


:: موضوعات مرتبط: نظامی , بین الملل , ,
:: برچسب‌ها: ارتش ، نیروی دریایی، نیروی راهبردی ,