<شگفتی‌ها،نخستین‌ها و بی‌نظیرهای نیروی هوایی ارتش
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 901
نویسنده : کامران وزیری

تمرین جنگنده های نیروی هوایی ارتش

نیروی‌هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در تاریخ هوانوردی و جنگ‌های ایران و جهان شگفتی‌هایی را خلق کرده است که در یاد و خاطره مردم ماندگار خواهد شد.

به گزارش ایسنا، همزمان با بیعت تاریخی تیزپروازان و پرسنل نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بنیانگذار انقلاب اسلامی، به معرفی و شرح گوشه‌ای از قهرمانان و ماجراهای بی‌نظیر خلبانان و مدافعان آسمان می‌پردازیم.

شگفت‌انگیزترین دوئل هوایی

تیرماه سال ۱۳۶۵ وقتی نام خودش را روی تابلو برنامه پروازی دید هرگز تصور نمی‌کرد در پرواز بعدی نقش اول یکی از شگفت‌انگیزترین پیروزی‌ها در تاریخ جنگ‌های هوا به هوای دنیا باشد. زمانی که اپراتور رادار زمینی، هواپیما را برای درگیری هوایی به سمت هدف هدایت کرد، سرهنگ«محمد زارع‌نژاد» بلافاصله با رها کردن باک سوخت اکسترنال و فعال کردن پس‌سوز به سوی  هدف رفت و در حالی که اپراتور رادار با هیجان فاصله او را با دشمن اعلام می‌کرد در رادیو می‌گفت: «توجه کنید؛ هدف شما یک میگ۲۵ عراقی است»!

هواپیمای ایرانی در ارتفاع پایین‌تر و دور از چشم رادار به «میگ۲۵»عراقی نزدیک شد و برای شلیک موشک حرارتی «سایدویندر» اقدام کرد اما موشک رها نشد و در این لحظه میگ عراقی هم متوجه حضور «تایگر» ایرانی شده بود. زمان به تندی می‌گذشت و زارع نژاد می‌دانست که هواپیمای میگ۲۵ عراقی با هر منطقی بر هواپیمای «اف۵» در یک نبرد هوایی برتری دارد به همین خاطر در کسری از ثانیه تنها شانس موفقیت خود را آزمود. دستگاه نشانه‌روی مسلسل هواپیما را کمی جلوتر از هواپیمای میگ تنظیم و رگبار مسلسل را آغاز کرد، در نهایت شگفتی شعله‌های مهیب آتش از بال راست «فاکس‌بت(مدلی از میگ25)» زبانه کشید!

نمونه‌ای از جنگنده فاکس‌بت

اپراتور رادار که این اتفاق را باور نمی‌کرد مرتب فریاد می‌کشید. زارع‌نژاد خود را به هواپیمای دشمن نزدیک‌تر کرد و در شرایطی که هر دو خلبان ایرانی و عراقی قادر به مشاهده هم بودند و میگ۲۵ عراقی در حال شیرجه و سقوط بود با علامت دست از خلبان عراقی خواست برای نجات جانش «اجکت» کند.

زارع نژاد این دوئل هوایی را اینگونه روایت کرده است: «در یک لحظه مناسب، هواپیمای دشمن را در صفحه رادار قفل کردم و با دریافت علائم پرتاب موشک حرارتی، دکمه را با  فشردمموشک رها نشد. فرصت بسیار کم بود و فاصله هر لحظه نزدیک‌تر می‌شد.

می‌دانستم که هواپیمای میگ25 در ارتفاع بالا، قابلیت مانور خوبی دارد و از شتاب زیاد و موتورهای بسیار قوی برخوردار است. بنابراین درنگ جایز نبود و به سرعت سوئیچ مسلسل را اختیار گرفتم و او که اکنون با دریافت علائم هشدار دهنده راداری، متوجه قفل رادار من شده بود، گردش شدیدی به راست کرد.

 دستگاه نشانه‌روی را روی جنگنده عراقی تنظیم  و شروع به شلیک کردم. نتیجه‌ای حاصل نشد. با یک مانور حساب شده، دستگاه نشانه روی را در فاصله کوتاهی، جلوتر از هواپیمای دشمن قرار دادم، شلیک مرگبار مسلسل را مجددا آغاز کردم. در این لحظه فراموش نشدنی، آتش و دود فراوانی از بال سمت راست میگ زبانه کشید. قصد داشتم چنانچه موفق به سرنگونی آن نشدم، به طریق ممکن، اجازه برگشت و خروج از مرزهای هوایی کشور را به او ندهم.

 آن قدر هیجان زده بودم که بی‌اختیار، به خلبان شماره 2 پرسیدم: «چطور بود؟» او هم صادقانه  جواب داد: «از این بهتر ممکن نیست.» کنترلر رادار نیز با خوشحالی این موفقیت را تبریک گفت. برای لحظاتی، خود را به هواپیمای دشمن که اکنون مانند خفاشی زخمی پرواز می‌کرد، نزدیک و نزدیک‌تر کردم. خلبان دشمن مرا به خوبی می‌دید. حالت پروازش عادی نبود و هواپیما با شیرجه ملایمی به سمت زمین می‌رفت. درحالی که شعله‌های آتش حدود 15 متر به دنبال آن زبانه می کشید، تدریجا ارتفاع کم می‌کرد. با علامت دست، به خلبان توصیه کردم که خود را نجات دهد؛ ولی او فقط نگاهم می‌کرد.»


:: موضوعات مرتبط: نظامی , تاریخی , ,
:: برچسب‌ها: ارتش، نیروی هوایی، نیروی الهی ,



بازدید : 867
نویسنده : کامران وزیری

خبرگزاری فارس: آسوشیتدپرس: رهبر ایران رئیس‌جمهور آمریکا را به سخره گرفت/نیویورک تایمز: آیت‌الله خامنه‌ای با طعنه از ترامپ تشکر کرد

بیانات امروز مقام معظم رهبری بازتاب زیادی در رسانه‌های جهان داشته و اغلب با این تیتر منتشر شده است که «ترامپ چهره واقعی آمریکا را نشان داد.»

 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بیانات امروز (سه‌شنبه) مقام معظم رهبری در مورد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور جدید آمریکا بازتاب زیادی در رسانه‌های بین‌المللی داشته است.

ایشان امروز ترامپ را نشان‌دهنده چهره واقعی ایالات متحده معرفی کردند. این بخش از بیانات رهبری به طور ویژه مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس خبر سخنرانی رهبری را با تیتر «رهبر ایران ترامپ "تازه‌کار" را به  سخره گرفت» منتشر کرده است.

این خبرگزاری نوشته است: «پس از آنکه ترامپ ایران را به ناسپاسی در برابر کاهش تحریم‌ها در دوران اوباما متهم کرد و وعده داد موضعی سخت در قبال ایران اتخاذ کند، رهبر ایران روز سه‌شنبه گفت رئیس‌جمهور ترامپ "تازه‌کار"، "چهره واقعی" ایالات متحده را به نمایش گذاشته است.»

آسوشیتدپرس با اشاره به تهدیدات ترامپ در پاسخ به آزمایش موشکی ایران، نوشته است که رهبر ایران با این اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا را «به سخره گرفت.»

روزنامه «نیویورک تایمز» هم این خبر را با این تیتر منتشر کرده است: «رهبر ایران با طعنه از ترامپ به دلیل نشان دادن "چهره واقعی" آمریکا تشکر کرد.»

این روزنامه نوشته است که رهبر ایران به بازداشت یک کودک پنج ساله در آمریکا هم اشاره کرده و آن را «معنی واقعی حقوق بشر آمریکایی» دانست.

شبکه «سی‌ان‌ان» هم در سایت خود به بازتاب بیانات مقام معظم رهبری پرداخته و نوشته است که رهبر ایران از ترامپ به دلیل «نشان دادن چهره واقعی ایالات متحده» تشکر کرد.

این شبکه نوشته است که این سخنرانی در بحبوحه بالا گرفتن تنش‌ها بین ایران و ایالات متحده از زمان روی کار آمدن ترامپ، صورت گرفته است.

خبر بیانات رهبری، در خبرگزاری رویترز هم با تیتر «رهبر ایران هشدار ترامپ در مورد  موشک‌ها را رد کرد» بازتاب یافته است.

این خبرگزاری نوشته است: «آیت‌الله علی خامنه‌ای با بیان اینکه رئیس‌جمهور ایالات متحده "چهره واقعی" فساد آمریکا را به نمایش گذاشته، هشدار دونالد ترامپ به ایران برای توقف آزمایش‌های موشکی را رد کرد.»

رویترز نوشته است که هرچند ترامپ در تبلیغات انتخاباتی از لغو برجام سخن گفته بود، اما حالا «رکس تیلرسون» وزیر خارجه منصوب او از لغو توافق هسته‌ای سخن نگفته و به بیان ضرورت «بررسی کامل» آن تأکید کرده است.

شبکه «الجزیره» انگلیسی هم در سایت خود، این خبر را با عنوان «آیت‌الله خامنه‌ای: دونالد ترامپ چهره واقعی ایالات متحده را نشان می‌دهد.»

در این خبر آمده است: «رهبر ایران از رئیس‌جمهور ایالات متحده به دلیل ممنوعیت مسافرت و تهدید ایران، انتقاد کرد.»

الجزیره همچنین نوشته است: «او این ایده را که باید از رئیس‌جمهور "باراک اوباما" متشکر بود، به سخره گرفت و گفت او کسی بود که "تحریم‌های فلج‌کننده" را علیه ایران اعمال کرد و با اقدامات ثبات‌زدا در عراق و سوریه، به شکل‌گیری داعش کمک کرد.»

شبکه «راشا تودی» هم نوشته است: «رهبر ایران آیت‌الله علی خامنه‌ای در اولین سخنرانی‌اش از زمان تحلیف دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده، گفت این سیاست‌مدار جمهوری‌خواه چهره واقعی آمریکا را به جهان نشان داده است.»

در بخش دیگری از این خبر آمده است که رهبر ایران از ابتدا به توافق هسته‌ای ابراز بدبینی کرده و پس از آن هم دولت آمریکا را به دلیل تداوم فشار به ایران مورد انتقاد قرار داده است.


:: موضوعات مرتبط: سیاسی , امنیتی , بیانات مقام معظم رهبری , بین الملل , ,
:: برچسب‌ها: آمریکا ، ترامپ، ایران، مقام معظم رهبری ,



بازدید : 779
نویسنده : کامران وزیری

رهبری

رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (سه شنبه) در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و قرارگاه پدافند هوایی ارتش با اشاره به تداوم حرکت مؤمنانه، مقتدرانه، منطقی و سرشار از اعتماد به نفس ملت عزیز ایران تأکید کردند: اگر عقلانیت در ذیل امید و توکل به خدا به‌کار گرفته شود، یاری پروردگار را به همراه می آورد اما عقلانیت در سایه اعتماد به شیطان اکبر و قدرتهای مادی، فقط به سراب می رسد

به گزارش ایسنا، حضرت آیت الله خامنه‌ای افزودند: این آقای تازه‌آمده در امریکا با حرفها و اقدامات خود، حرفهای ۳۸ ساله نظام اسلامی را درباره فساد همه‌جانبه دستگاه حاکم امریکا، علنی و عریان در مقابل افکار عمومی قرار داده است و ملت ایران در روز ۲۲ بهمن پاسخ اقدامات و تهدیدات او را خواهند داد.

در این دیدار که در سالروز بیعت تاریخی همافران با امام خمینی در ۱۹ بهمن ۱۳۵۷ انجام شد، رهبر انقلاب اسلامی این حادثه را حادثه ای تعیین کننده در تاریخ انقلاب اسلامی خواندند و افزودند: نیروی هوایی در دوران رژیم طاغوت یکی از نزدیکترین بخش‌ها به نظام سیاسی وابسته به امریکا بود اما رژیم طاغوت، در حالی‌که هیچ‌گاه تصور نمی‌کرد، از همین بخش سهمگین‌ترین ضربه را خورد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: اصحاب انقلاب، مردم و حتی امام بزرگوار نیز این واقعه عجیب را پیش‌بینی نمی‌کردند و این حادثه در واقع مصداق «رزق لایُحتَسَب» یا روزی غیرقابل انتظار و غیرقابل محاسبه است که در قرآن کریم به آن اشاره شده است.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: درس و پیام حادثه نوزدهم بهمن سال ۵۷ این است که باید همواره در کنار محاسبات ضروریِ عقلانی و مادی، محاسبات فراتر از مسائل مادی نیز در نظر گرفته شوند.
ایشان خاطرنشان کردند: در طول ۳۸ سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ما در مسائل مختلف از جمله دفاع مقدس همواره شاهد یاری خداوند و اتفاقات خارج از محاسبات مادی بوده ایم.
رهبر انقلاب اسلامی لازمه سازندگی و بن‌بست‌شکنی را امید و توکل به خدا و به‌کار بستن عقلانیت در ذیل آن، دانستند و تأکید کردند: اگر به جای این کار، به شیطانها بخصوص شیطان اکبر اعتماد کنیم و عقلانیت را در سایه امید به شیطانها به‌کار ببندیم، نتیجه‌ی آن، سراب است.


:: موضوعات مرتبط: نظامی , امنیتی , بیانات مقام معظم رهبری , بین الملل , ,
:: برچسب‌ها: ارتش، نیروی هوایی، نیروی الهی، بیعت تاریخی ,



بازدید : 809
نویسنده : کامران وزیری

بشار اسد

رئیس جمهور سوریه تاکید کرد که همکاری بین روسیه و آمریکا برای همه جهان از جمله سوریه مثبت خواهد بود و باید منتظر بمانیم تا ببینیم ترامپ چه خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سانا، «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در مصاحبه با رسانه های بلژیکی تاکید کرد که  همکاری بین روسیه و آمریکا برای همه جهان از جمله سوریه مثبت خواهد بود.

بشار اسد تصریح کرد: سوریه متعلق به سوری‌هاست و صلح در صورت مبارزه با تروریسم و تروریست‌ها، توقف ورود تروریست ها به کشور و توقف انواع حمایت‌های لجستیکی از آنها و مذاکره بین سوری‌ها برای تعیین سرنوشت آینده‌ و نظام سیاسی کشورشان محقق می‌شود.

رئیس جمهور سوریه اعلام کرد: آنچه که ما از سوی دونالد ترامپ در جریان کمپین انتخاباتی‌اش و بعد از آن شنیده‌ایم وعده‌ای است که برای مبارزه با تروریست‌ها و به طور اساسی داعش داده و آن را در اولویت برنامه‌های خود اعلام کرده است. به اعتقاد من ما باید منتظر بمانیم و هنوز زود است که پیش‌بینی اقدامی عملی را داشته باشیم؛ احتمالا مساله به همکاری بین آمریکا و روسیه بستگی داشته باشد. معتقدیم این برای تمام جهان از جمله سوریه مثبت خواهد بود.

وی درباره روند صلح در سوریه به ویژه بعد از نشست‌های آستانه، گفت: این موضوع به مسائلی بزرگتر مربوط است، اینکه چگونه می‌توانیم ورود تروریست‌ها به سوریه را متوقف کنیم، چگونه جلوی حمایت کشورهای منطقه‌ای مثل ترکیه و شورای همکاری خلیج فارس یا کشورهای اروپایی مثل فرانسه و انگلیس یا آمریکا را از تروریست‌ها بگیریم. آستانه یکی از طرح‌هایی است که به مذاکره میان سوری‌ها مربوط است و هنوز زود است که درباره آستانه قضاوت کنیم. نشست اول مثبت بود؛ زیرا درباره اصول مربوط به وحدت سوریه بود که خود سوری‌ها آینده‌شان را تعیین می‌کنند. ما شاهد برگزاری آستانه ۲ نیز خواهیم بود. صلح دو اساس دارد؛ یکی مبارزه با تروریسم و توقف حمایت از تروریست‌ها و دوم مذاکره میان سوری‌ها برای تعیین آینده کشورشان.

بشار اسد افزود: آتش‌بس هنوز پایان نیافته است. نقض آتش‌بس در هر نقطه جهان ممکن است رخ بدهد. در هر جنگی این مساله رخ می‌دهد اما این به معنای آن نیست که سیاستی برای نقض آتش‌بس از سوی دولت یا هر طرف دیگری وجود دارد تا به این لحظه آتش‌بس پایدار بوده است.

رئیس جمهور سوریه بیان داشت: ما از آغاز بحران یا جنگ علیه سوریه از هر وسیله ممکنی برای تحقق صلح استفاده کردیم. زمانی که درباره تروریست‌ها شامل القاعده، النصره یا داعش صحبت می‌کنیم به نظر من هیچ کسی در جهان وجود ندارد که باور کند این‌ها آماده مذاکره هستند. آن‌ها روش و ایدئولوژی خاص خود را دارند. برای همین من معتقدم که مذاکره با النصره و القاعده یکی از ابزارهای ما نیست. اگر کسی بخواهد از نظر فردی تغییر کند ما آماده عفو او هستیم.

وی در خصوص نقش آمریکا در جنگ علیه داعش در سوریه گفت: اگر می‌خواهید درباره ائتلاف آمریکا صحبت کنید، پس باید بگویم که این ائتلاف یک ائتلاف خیالی است؛ زیرا داعش طی دوره حملات این ائتلاف نفوذ خود را افزایش داده است. این عملیات غیرقانونی است چراکه بدون مجوز و موافقت دولت سوریه صورت می‌گیرد. این عملیات‌ها نقض حاکمیت کشور ماست. ما از این عملیات‌ها راضی نیستیم.

بشار اسد تأکید کرد: اگر مردم سوریه رئیس‌جمهور دیگری را انتخاب کنند، من باید کنار بروم. این یک مساله بدیهی است؛ زیرا قانون اساسی چیزی است که رئیس‌جمهور را براساس رأی مردم تعیین یا برکنار می‌کند.

رئیس جمهور سوریه درباره اینکه چرا همواره فردی از خانواده اسد حکومت را در دست دارد، گفت: ما مالک سوریه نیستیم و خانواده من نیز مالک سوریه نیستند. شاید این اتفاقی باشد چراکه رئیس‌جمهور اسد هیچ وارثی در این نهاد نداشت که بخواهد جانشینش باشد. برای همین صحبت‌هایی که در رسانه‌های غربی از زمان انتخاب من به عنوان رئیس‌جمهور سوریه منتشر شده، درست نیست اینکه می‌گویند جای پدرش را گرفت یا اینکه پدرش او را در این سمت گماشت، درست نیست. سوریه ملک سوری‌هاست و هر شهروند سوری حق دارد که در این پست باشد.

وی درباره نقش بلژیک در سوریه تاکید کرد: بگذارید درباره موضع سیاسی اروپا به طور کلی صحبت کنم. بسیاری در منطقه فکر می‌کنند اروپایی‌ها حضور سیاسی ندارند. آن‌ها از اربابشان آمریکا تبعیت می‌کنند در نتیجه سؤال اکنون باید از آمریکایی‌ها پرسیده شود. اروپایی‌ها آنچه را که آمریکایی‌ها می‌خواهند اطاعت و اجرا می‌کنند. آن‌ها کشورهای مستقلی نیستند و بلژیک نیز بخشی از اتحادیه اروپاست.

بشار اسد در جواب این سؤال که آیا اگر به عقب بازگردید فکر می‌کردید بتوانید جلوی این جنگ داخلی را بگیرید، گفت: خیر. چراکه کشورهایی مثل عربستان، قطر، ترکیه، فرانسه، انگلیس و آمریکا نیت پستی برای برهم زدن ثبات سوریه داشتند؛ برای همین مساله مربوط به سوری‌ها نیست البته این به این معنا نیست که ما قبل از جنگ از هیچ گونه مشکلی رنج نمی‌بردیم. من نمی‌گویم مساله تنها به آن‌ها مربوط است اما آن‌ها همان کسانی‌اند که طرح را برای به راه انداختن این جنگ به دست گرفتند. برای همین ما نمی‌توانستیم جلوی آن را بگیریم.

وی درباره موضع سازمان ملل گفت: بیشتر این مواضع و قطعنامه‌هایی که علیه سوریه صادر می‌شود جانبدارانه هستند. برای همین شاید روسیه و چین بارها از حق وتو استفاده کردند چراکه از این حقیقت آگاهند. برای همین ما مواضع سازمان ملل را قبول نداریم.


:: موضوعات مرتبط: بین الملل , ,
:: برچسب‌ها: بشار اسد ، سوریه ، آمریکا ، ترامپ ، تعامل یا تقابل ,



بازدید : 815
نویسنده : کامران وزیری
تبریک آغاز دهه فجر

آمدی فجرآزادی! که با آمدن تو، امام آمد، امامی که بر سربیدادگران، خروش کلیم داشت و برجان امت، دم مسیح. کلامش بوی وحی ‏داشت و طعم شیرین آوای انبیاء.
دهه فجرمبارک

 


:: موضوعات مرتبط: سیاسی , فرهنگی و اجتماعی , تاریخی , ,
:: برچسب‌ها: سی وهشتمین دهه فجر انقلاب اسلامی مبارک باد , ,



بازدید : 818
نویسنده : کامران وزیری

خبرگزاری فارس: جلسه صحن مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست آیت‌الله موحدی کرمانی برگزار می‌شود

جلسه صحن مجمع تشخیص مصلحت نظام، در روز ۱۶ بهمن‌ به ریاست آیت‌الله موحدی کرمانی برگزار می‌شود.

 به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، جلسه صحن مجمع تشخیص مصلحت نظام روز شنبه 16 بهمن‌، با حضور اعضای مجمع و به ریاست آیت‌الله موحدی کرمانی برگزار خواهد شد.

به گزارش فارس، پیش از این آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در طول 25 سال گذشته ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را برعهده داشت.

همچنین اعضا و ریاست جدید مجمع در اسفندماه از سوی رهبر معظم انقلاب تعیین خواهند شد.


:: موضوعات مرتبط: فرهنگی و اجتماعی , ,
:: برچسب‌ها: مجمع تشخیص مصلحت، آیت ا , , , موحدی کرمانی ,



بازدید : 796
نویسنده : کامران وزیری

شلیک موشک توسط انصارالله

یک منبع نظامی یمنی اعلام کرد که در حمله موشکی ارتش یمن و کمیته‌های مردمی به اردوگاه نیروهای ائتلاف متجاوز سعودی در جزیره زقر در دریای سرخ بیش از 180 تن کشته و زخمی شدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه المسیره، یک منبع نظامی یمنی تصریح کرد، در این حمله که در بامداد امروز با موشک بالستیک از سوی ارتش یمن و کمیته‌های مردمی انجام شد، اردوگاه نیروهای تحت امر ائتلاف متجاوز سعودی در جزیره زقر در دریای سرخ هدف قرار گرفت و 80 نظامی کشته و بیش از 100 تن دیگر زخمی شدند.

این منبع خاطرنشان کرد، عربستان و امارات از جزیره‌ای که هدف قرار گرفت، برای آموزش مزدوران و اعزام آنها به میدان‌های مختلف درگیری در داخل یمن و در مرزهای عربستان استفاده می‌کنند.

وی گفت که بیشتر کسانی که در این جزیره هستند، از سربازان سودانی‌ هستند.

در همین حال، شرف لقمان، سخنگوی ارتش یمن اعلام کرد که ارتش یمن امکاناتی دارد که هنوز از آنها استفاده نکرده است و توانایی برای دفاع از کشور را دارد. او گفت که کشورهای متجاوز هشدار نیروی دریایی یمن را جدی نگرفته‌اند.

ارتش و نیروی دریایی یمن روز گذشته یک ناوچه عربستان را در سواحل غربی یمن، هدف قرار دادند که به کشته شدن دو نظامی سعودی انجامید.

وزارت دفاع یمن نیز از کنترل ارتش بر کوه استراتژیک الروی و تعدادی از تپه‌های مجاور در منطقه الوازعیه در تعز خبر داد.

از سوی دیگر، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که نیروهای دولتی یمن روز دوشنبه بیش از 100 اسیر و فرد ربوده شده را با گروه انصارالله و با میانجی گری قبایل مبادله کردند.

یکی از میانجی گران گفت: 58 نیروی انصارالله که در استان جوف به اسارت گرفته شده بودند و 54 عضو نیروهای حامی عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری مستعفی یمن در این عملیات مبادله شدند.

عملیات تبادل اسیر درمنطقه قانیه در مرزها میان دو استان البیضاء و مأرب در مرکز یمن صورت گرفت.

این بزرگ‌ترین عملیات تبادل اسیر میان دو طرف از اوایل سال میلادی جاری است.


:: موضوعات مرتبط: نظامی , امنیتی , بین الملل , ,
:: برچسب‌ها: یمن، عربستان سعودی ، تقابل ناجوانمردانه ,



بازدید : 839
نویسنده : کامران وزیری

حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی از نیروهای مسلح

وزیردفاع با اشاره به برگزاری مانور نظامی مشترک در خلیج فارس گفت:کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نگران آینده اند واروپایی‌ها هم علاقه دارند حضورشان را به اثبات برسانند اما این‌جور کارها تأثیری ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار حسین دهقان در حاشیه جلسه هیأت دولت و در جمع خبرنگاران درخصوص خبر منتشر شده درباره آزمایش موشک بالستیک گفت: آنچه که در مورد تست‌های موشکی مطرح شده است باید بگویم که هیچ مغایرتی نه با برجام دارد و نه با قطعنامه ۲۲۳۱.

وی تأکید کرد: این در برنامه‌های جاری ما بوده است و ما همواره اعلام کرده‌ایم که برنامه‌های خودمان را در حوزه تولیدات اقلام دفاعی برای دفاع از منافع ملی همواره همان‌گونه که برنامه‌ریزی کرده‌ایم، ادامه می‌دهیم و هیچ‌ چیز نمی‌تواند برنامه و اهداف ما را تحت تأثیر قرار دهد.

برنامه‌های خودمان را در حوزه تولیدات اقلام دفاعی ادامه می دهیم

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تصریح کرد: در دنیایی که قدرت‌ها این‌گونه اُشتُلم می‌کنند، یک ملت زنده باید همواره در بالاترین سطوح، خود را آماده دفاع کند و آنچه که به عنوان تست موشکی مطرح شده است، در ادامه برنامه‌های ما بوده است و ما برنامه‌های خود را مطابق با دستوری که رئیس‌جمهور در اواخر سال گذشته ابلاغ کرد، با سرعت و دقت بیشتری ادامه می‌دهیم.

وی ادامه داد: همواره گفته‌ایم ما هیچ‌گاه از توسعه و تقویت بنیه دفاعی خود جز دفاع از اهداف و منافع‌مان، هیچ هدف و نظر دیگری نداریم و در این مسیر نیز نه تنها به اجازه کسی نیاز نداریم، بلکه اجازه دخالت به هیچ‌کس را هم نخواهیم داد. ملت ما همه مسیر را آزموده و دنیا نیز آزموده است که این حرف‌ها و اقدامات تأثیری در اراده این ملت نمی‌تواند بگذارد.

دهقان همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر در مورد رزمایش مشترک فرانسه، انگلیس و آمریکا در خلیج‌فارس و در واکنش به  این رزمایش گفت: این رزمایش طبیعی است یعنی الان در فضایی که در سطح جهان به دلیل روی کار آمدن ترامپ به وجود آمده است، کشورهای حاشیه جنوب خلیج‌فارس نوعی نگرانی از آینده دارند و اروپایی‌ها هم علاقه دارند حضور خود را به نوعی در منطقه به اثبات برسانند و اعتمادبخشی به طرفداران خود کنند، اما این‌جور کارها تأثیری نخواهد داشت چرا که حکومت‌هایی که به اراده ملت خود تکیه ندارند و بیش از آنکه به دنبال منافع ملی خود باشند، به دنبال دیگران هستند، موفقیتی را کسب نخواهند کرد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح همچنین در مورد پهپادهای به پرواز درآمده در منطقه ممنوعه گفت: متأسفانه با کم‌توجهی که در استفاده از این پرنده‌های کوچک می‌شود و در دست مردم زیاد هم است؛ طبیعتاً باید استفاده از این پهپادها را سامان داد و بعضاً برخی شیطنت‌هایی می‌کنند و ما تاکنون به این مسئله نرسیده‌ایم که این موضوع با اهداف از پیش تعیین شده و یا کار ضد انقلاب باشد، اما باید از این موضوع جلوگیری کرد.

ن


:: موضوعات مرتبط: نظامی , امنیتی , بین الملل , ,
:: برچسب‌ها: وزارت دفاع وپشتیبانی ن , م , سردار دهقان ,



بازدید : 816
نویسنده : کامران وزیری

ترامپ

ایرانی‌های بسیاری با حضورشان در آمریکا توانسته‌اند خدمات علمی، فناوری، اقتصادی و حتی ورزشی بزرگی را به آمریکا و جهان عرضه کنند، که اگر قرار بود قانون فعلی در سالهای گذشته نیز اجرا شود مطمئنا ضرر بزرگی برای آمریکا محسوب می‌شد.

به گزارش ایسنا به نقل از دویچه‌وله، ایرانیان همواره توانسته‌اند در شرایط مطلوب به بهترین شکل ممکن استعدادهای خود را شکوفا کنند و آمریکا همواره از این پتانسیل بالقوه نهایت استفاده را کرده است.

بسیاری از محققان، دانشمندان و کارآفرینان خارجی در آمریکا توانسته‌اند خدمات زیادی را ارائه کنند و کارنامه ایرانیان نیز در این زمینه بسیار درخشان بوده است.

 


:: موضوعات مرتبط: سیاسی , فرهنگی و اجتماعی , امنیتی , بین الملل , ,
:: برچسب‌ها: آمریکا ، ترامپ، ایران، چالش دموکراسی ,



بازدید : 818
نویسنده : کامران وزیری

ظهره وند 1

سفیر اسبق ایران در افغانستان و ایتالیا گفت: باید در مذاکرات آستانه فعال باشیم و ملاحظاتی را به روس ها تفهیم کنیم که فکر نکنند می توانند بین راه ما را جا بگذارند.

خبرگزاری مهر، گروه سیاست_محمد مهدی ملکی: شاهد تحولات منطقه ای و بین المللی مختلفی هستیم، از روی کار آمدن رئیس جمهور جدید آمریکا و تظاهرات  جهانی علیه وی تا  تحولات منطقه ای که بحران سوریه و نشست آستانه به عنوان مهم ترین آنها به حساب می آید.

بدین منظور جهت واکاوی مسایل مختلف منطقه ای و بین المللی به سراغ «ابوالفضل ظهره وند» سفیر اسبق ایران در ایتالیا و افغانستان رفتیم که سابقه حضور در شورای عالی امنیت ملی و تیم مذاکره کننده هسته ای در زمان تصدی سعید جلیلی را هم در کارنامه خود دارد. 

ظهره وند معتقد است که پدیده ترامپ یک هندوانه در بسته ای است که می توان آن را آخرین میخ به تابوت حکومت داری در آمریکا و یا به تعبیری آخرین فرصت برای جلوگیری از فروپاشی امریکا دانست.

وی تصریح کرد: که عرصه بین الملل با چالش های مختلفی مواجه است از جمله مسئله شکل دهی به یک «نظام واحد برای اداره جهان»،  «افت مداوم رشد اقتصادی» و نیاز به اصلاح «ساختار نظام سرمایه داری» که اینها شرایط معادلات بین المللی را می تواند تحت تاثیر خود قرار دهد.

این کارشناس مسایل بین الملل گفت: امروز باید به روسیه این موضوع را تفهیم کنیم که ایران می تواند مشروعیت حضور آنها را در منطقه برایشان به همراه آورد و نیاز متقابلی میان ایران و روسیه و حتی چین وجود دارد که در نهایت اینها باید با یکدیگر همکاری راهبردی داشته باشند.

سفیر اسبق ایران در افغانستان افزود: با در نظر گرفتن شرایط پیچیده و مبهم بحران سوریه، بازیگری در این صحنه یک «نگاه راهبردی عمیق» و «دیپلماسی فعالی» را می طلبد و باید بدانیم که طرف مقابل ما سناریوی تجزیه و یا در حالتی خفیف تر فدرالی کردن سوریه را دنبال می کند که لزوم هوشیاری بیشتر ما و دیگر متحدان دمشق را به ما گوشزد می کند.

سفیر اسبق ایران در ایتالیا با اشاره به اختلافات خود با وزیر اسبق امور خارجه، خاطر نشان کرد: آقای متکی وزیر خارجه وقت ایران تحت تاثیر مدیریت در سایه وزارت خارجه بوده و همین مدیریت در سایه با روی کار آمدن امثال من مخالفت می کرد.

متن کامل این گفتگو به شرح زیر است:


:: موضوعات مرتبط: سیاسی , امنیتی , بین الملل , ,
:: برچسب‌ها: ایران ، روسیه، شرکای راهبردی ,