|
|
نوشته شده در 18 / 7 / 1394
بازدید : 1286
نویسنده : کامران وزیری
|
|
بالاخره اصرار شدید جان اف کندی در مورد اطلاع از ماهیت فعالیت های دیمونا کار دست وی داد و ادامه اصرارهای او در شرایط بسیار حساسی که رآکتورهای دیمونا در آستانه راهاندازی قرار داشت، باعث شد کندی در 22 نوامبر1963 در شرایطی مبهم که هرگز ماهیت آن فاش نشد، ترور شود.
گروه بینالملل مشرق - در دنیایی که تنها جنایتکار هسته ای تاریخ خود را در جایگاه قاضی دادگاه عاری سازی فعالیت های اتمی در ابعاد نظامی جا زده، طبیعی است که رژیم صهیونیستی که رسما به در اختیار داشتن سلاح های اتمی اذعان کرده و کارشناسان از دست کم دویست کلاهک اتمی در آن خبر می دهند، خود را قربانی فعالیت های صلح آمیز کشوری بخواند که بزرگترین میکروسکوپهای بین المللی نتوانستند به مدت 13 سال کوچکترین انحرافی در فعالیتهای صلح آمیز آن را نشان دهند.
موجودیت سلاح اتمی در دست هر کشوری خطرناک است و وقتی این موضوع را به ماهیت تجاوزطلبانه رژیم جعلی صهیونیستی و سابقه سیاه این رژیم در کشتار و سرکوب مردم و تجاوز به کشورهای همسایه اضافه کنیم، عمق خطرات آن بیش از پیش روشن میشود. رژیم صهیونیستی در زمینه توسعه سلاحهای هستهای در جهان در رتبه ششم قرار دارد. این در حالی است که این رژیم با کشورهایی که قبل و بعد از آن به سلاح هستهای دست یافتهاند، در موارد زیر متفاوت است: اسرائیل تنها رژیمی است که در مدت کوتاه موجودیت ننگین خود 6 جنگ فراگیر با کشورهای همسایه به راهانداخته و حملات موشکی متعددی بر ضد عراق و سوریه انجام داده است. این رژیم حتی برای حفظ موجودیت خود تا آستانه استفاده از بمب اتمی بر ضد کشورهای عربی نیز پیش رفته است.
اسرائیل در بین دارندگان سلاح هستهای اولین رژیمی است که مخفیانه به ساخت یک زرادخانه هستهای اقدام نموده است. تنها این رژیم است که با آواره ساختن مردم فلسطین و ویران نمودن خانه و کاشانه آنها و تکمیل اشغال این کشور در سال 1967، برنامه هستهای خود را به پیش برده است. این رژیم همچنان به شهرکسازی در مناطق اشغال شده ادامه میدهد و تنها با دستیابی به صلحی پایدار و همه جانبه با تمام کشورهای عربی، عقب خواهد نشست. تنها این رژیم هستهای است که حد و مرز خود را مشخص نکرده است و با اینکه میداند بیش از هر کشور هستهای و غیر هستهای، از مسئله "خطر نابودی" سوء استفاده کرده است، اما هستی و موجودیت ملتی دیگر را به خطر انداخته است. تنها این رژیم هستهای است که نویسندگان و نظریه پردازان برنامه هستهایش، بدان درباره خطرات توجه زیاد به سلاح هستهای هشدار دادهاند و اعلام کردهاند که برخی از کشورها در مقام مقابله، از سلاحهای غیر هستهای همچون سلاحهای بیولوژیک و هستهای استفاده میکنند. تنها این رژیم است که از زمان شکل گیری، بیشترین تجاوزات را به کشورهای همسایه و هر کسی که توان آن را داشته، انجام داده است. تنها این رژیم است که سلاح هستهای وارد منطقه خاورمیانه کرده است و تاکنون به انحصار این سلاح ادامه داده و با تمام توان در این راستا تلاش میکند. تنها این رژیم است که پیمان عدم گسترش سلاحهای هستهای را امضا نکرده و بر خلاف دیگر کشورها بسیار تلاش نموده است تا دیگران را از دستیابی به این سلاح بازدارد . امری که انگیزه دولتهای منطقه را برای توسعه برنامه هستهای خود بیشتر کرده است.
اهداف رژیم صهیونیستی از تولید سلاح اتمی کارشناسان اهداف رژیم صهیونیستی برای دستیابی به سلاح اتمی را در موارد زیر خلاصه میکنند: الف: اهداف امنیتی و نظامی مهمترین عوامل برای تلاش رژیم صهیونیستی جهت تولید سلاح اتمی، احساس فقدان امنیت از سوی سرکردگان این رژیم بود، چرا که موجودیت این رژیم جعلی و نامشروع بر پایه اشغال اراضی دیگران و تجاوز به همسایگان فلسطین اشغالی بنا نهاده شده و سرکردگان این رژیم حتی به حامیان بینالمللی خود با دیده تردید نگاه میکنند. آنها تنها ضامن بقا و موجودیت خود را دستیابی به انواع سلاحهای کشنده و ویرانگر از جمله سلاح اتمی میدانند. با وجود اینکه گفته میشود دستیابی به بمب اتم تنها برای بازدارندگی دشمنان احتمالی به کار میرود، اما باید توانمندیهای نظامی و جنگی این سلاح کشنده را نیز در نظر داشته باشیم، رژیم صهیونیستی از نظر تعداد جمعیت و مساحت جغرافیایی رژیمی ضعیف است، لذا سعی دارد این ضعف را با سلاح اتمی جبران کند. این موضوع را مقامات رژیم صهیونیستی از جمله موشه آرنس به صراحت اعلام کرده اند. وی در اظهاراتی تاکید می کند: «آن چیزی که سرنوشت قدرتهای حاکم در خاورمیانه را تعیین میکند قدرت و سلاح است و نظر ملتها در این رابطه هیچ اهمیتی ندارد.» ب: اهداف استراتژیک و سیاسی رژیم صهیونیستی فاقد عمق استراتژیک است، این رژیم نوار ساحلی است و حدود 80% زیرساختهای اقتصادی آن در سه شهر قدس و حیفا و تلآویو قرار دارد. این یک ضعف استراتژیک به شمار میرود که حتی اشغال اراضی سایر کشورهای عربی نیز نمیتواند آن را جبران کند. در همین راستا است که شلیک موشکهای اسکاد از سوی عراق و موشکهای حزبالله و گروههای مقاومت فلسطین این رژیم را تا آستانه هرج ومرج داخلی پیش میبرد. مقامات رژیم صهیونیستی با اذعان به این ضعف استراتژیک مدعی هستند که در اختیار داشتن سلاح اتمی میتواند این ضعف را جبران کند، چرا که اسرائیل میتواند نسبت به هر حمله فراگیر بر ضد خود از این سلاح استفاده کند. ارتش اسرائیل از ورود به جنگهای فرسایشی طولانیمدت میترسد و ناتوانی خود را در ادامه جنگهای بیش از 20 روز به اثبات رسانده است، بنابراین سعی دارد در کوتاهترین زمان ممکن نتیجه جنگ ها را به نفع خود رقم بزند. سلاح اتمی در این راستا عاملی مهم به شمار میرود. از سوی دیگر رژیم صهیونیستی همواره سعی دارد خود را از سایر کشورهای منطقه در ابعاد نظامی قویتر نشان دهد. این رژیم از حمایت آمریکا و غرب برخوردار است و مدعی است برای تدوین سیاستها و سلطه خود بر سایر کشورهای منطقه نیازمند سلاح اتمی است. سران رژیم صهیونیستی معتقدند دستیابی به این سلاح میتواند به انزوای آنها پایان داده و موقعیت آنها را بین کشورهای منطقه تقویت کند.
:: موضوعات مرتبط:
امنیتی ,
بین الملل ,
تاریخی ,
,
:: برچسبها:
رئیس جمهور آمریکا ,
اسرائیل ,
انرژی ,
هسته ای ,
بمب اتمی ,
برنامه اتمی ,
رژیم صهیونیستی ,
مشرق ,
کشورهای عربی ,
ایران ,
نوشته شده در 11 / 7 / 1394
بازدید : 1059
نویسنده : کامران وزیری
|
|
نوشته شده در 22 / 6 / 1394
بازدید : 1140
نویسنده : کامران وزیری
|
|
به گزارش خبرگزاری مهر، آگاهی های تاریخی درباره زندگی امام جواد(ع) چندان گسترده نیست؛ زیرا افزون بر آن که محدودیتهای سیاسی همواره مانع از انتشار اخبار مربوط به امامان معصوم(ع) می گردید، تقیه و شیوه های پنهانی مبارزه که برای «حفظ امام و شیعیان از فشار حاکمیت» بود، عامل مؤثری در عدم نقل اخبار در منابع تاریخی است. افزون بر آن، زندگی امام جواد(ع) چندان طولانی نبوده است که اخبار فراوانی هم از آن در دسترس ما قرار گیرد.
زمانی که امام رضا(ع) به خراسان برده شد، هیچ یک از اعضای خانواده خود را به همراه نبرد و در آنجا تنها زندگی می کرد و از اخبار مربوط به شهادت امام رضا(ع) چنین بر می آید که امام جواد(ع) آن هنگام در مدینه اقامت داشت و تنها برای غسل پدر و اقامه نماز به آن حضرت در طوس حضور یافت.
:: موضوعات مرتبط:
فرهنگی و اجتماعی ,
مذهبی ,
بین الملل ,
تاریخی ,
,
:: برچسبها:
جواد الائمه ,
معدن جود وسخا ,
فرزند خلف علی ابن موسی الرضا ,
امام نهم شیعیان ,
نوشته شده در 21 / 6 / 1394
بازدید : 1281
نویسنده : کامران وزیری
|
|
به گزارش نورنیوز؛ این کشور مرزهای کوچکی با چین و روسیه دارد و از جمعیت 24 میلیون نفریاش حدود 64 درصد بیدین، 16 درصد پیرو شمنباوری کرهای، 13 درصد چئوندویباور و 4.5 درصد بودایی هستند. ایدئولوژی خودکفایی را «کیم ایل سونگ»، نخستین رئیسجمهور کره شمالی پایهریزی کرد. او پس از مرگش، رئیسجمهور ابدی کره شمالی اعلام شد.
کره شمالی تا جنگ جهانی دوم تحت حاکمیت ژاپن بود. پس از شکست ژاپن از آمریکا، کره شمالی تحت حمایت شوروی و کره جنوبی تحت حمایت آمریکا قرار گرفت. پس از فروپاشی شوروی، کره شمالی در انزوای بیشتری فرو رفت. از آن سالها تاکنون قوانین عجیب داخلی و مواضع بینالمللی خاص این کشور در سایه مرزهای نیمهبسته به روی خبرنگاران و توریستها و مردم سایر کشورها، کره شمالی را سوژه گزارشهای عجیب و غیرقابل باور رسانههای دنیا کرده است. اخبار و گزارشهایی که بعضیهایشان هیچگاه تأیید یا تکذیب نمیشوند و در کنار سایر ابهامها از زندگی مردم در این کشور قرار میگیرند.
«کیم جونگ اون»، رهبر فعلی کره شمالی، از سال 2012 اداره این کشور را برعهده دارد. اطلاعات اندکی درباره دوران کودکی او وجود دارد و اساساً صحبت کردن درباره خانواده او جرم تلقی میشود. در کره شمالی، 8 ژانویه روز تولد رهبرشان تعطیل اعلام شده است. با این حال، دقیقاً مشخص نیست او در سال 1983 به دنیا آمده است یا 1984. مادرش او را از کودکی «ستاره صبح» خطاب میکرد. مردم کره شمالی تقریباً تا دو - سه سال مانده به مرگ «کیم جونگ ایل» شناختی از پسرش کیم جونگ اون نداشتند. او سومین پسر کیم جونگ ایل است و تا سال 1998 با نام مستعار در مدرسهای انگلیسیزبان در برن سوئیس تحصیل میکرد.
:: موضوعات مرتبط:
فرهنگی و اجتماعی ,
بین الملل ,
تاریخی ,
,
:: برچسبها:
کره شمالی ,
زندان بدون مرز ,
تعبیر وارونه یک رویا!؟ ,
نوشته شده در 18 / 6 / 1394
بازدید : 1175
نویسنده : کامران وزیری
|
|
یک عکاس معتقد است: زمانی میرسد که همه حسرت از دست رفتن عکسهای زمان جنگ را میخورند و میفهمند اشتباه کردهاند. هرچند هنوز برای جمعآوری این عکسها و داشتن موزه دیر نیست.
علی کاوه در گفتوگو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی ایسنا، دربارهی لزوم راهاندازی موزهای برای حفظ و نگهداری عکسهای دوران جنگ، اظهار کرد: زمانی میرسد که همه، حسرت از دست رفتن عکسهای جنگ را میخورند. در آرشیو متعلق به سیما، تعداد زیادی فیلم و عکس از جنگ وجود دارد که تا امروز کسی به فکر نگهداری از آنها نیفتاده است. بعضیها با من دعوا میکنند که چرا نگاتیوهایم را به سیما تحویل دادهام، اما من کارمند آنجا بودم و برای کاری که میکردم، حقوق میگرفتم. به همین دلیل، باید عکسها را به محل کارم تحویل میدادم، اما وقتی وضعیت را اینگونه میبینم، دلم میسوزد.
او به نبودن یادمانی برای نشان دادن شرایط دوران جنگ در شهر نیز اشاره کرد و گفت: سال 1994 که به ژاپن رفتم، دیدم که عکسها و لباسهای مربوط به زمان بمباران اتمی شهر هیروشیما در مکانی نگهداری میشود و مردم میتوانند بروند و آنها را ببینند. زمان جنگ در همین تهران، این همه موشک افتاد، ولی حالا هیچ اثری از آن اتفاقات باقی نمانده است. انگار نه انگار که هشت سال در اینجا جنگ بوده است. هیچ نماد، یادمان و نشانهای نیست که دانشجوها و بچههای امروز بروند و آنها را ببینند و بدانند برای زندگی راحتی که دارند، چه جوانهایی جانشان را دادند و مردم در زمان جنگ، چطور با آن شرایط کنار میآمدند.
کاوه همچنین بیان کرد: قبل از انقلاب، من هفتهای یک روز پنجشنبهها از صبح تا ظهر به کاخ گلستان میرفتم و از شیشههای آنجا لکهبرداری میکردم و عکس میگرفتم. این عکسها هنوز در آرشیو کاخ گلستان هست. یعنی ما میتوانیم شیشههای مربوط به 170 سال پیش را در این عکسها ببینیم، اما امروز که 26 سال از پایان جنگ میگذرد، فیلمها و عکسهای آن دوره در حال از بین رفتن است و کسی به این موضوع توجه نمیکند.
این عکاس در ادامه اظهار کرد: برای راهاندازی موزهی عکسهای جنگ، نهادهای زیادی میتوانند متولی باشند؛ وزارت ارشاد، سپاه، حوزه هنری و دیگر نهادهای مرتبط با این موضوع، البته باید یک دستور قاطع صادر شود که همهی عکسهای جنگ جمعآوری، اسکن و نگهداری شوند تا نشان دهیم که در این کشور از سال 59 تا 67 جنگ رخ داده است.
کاوه همچنین گفت: کسانی را میشناسم که عکسهای خود را از جنگ به برخی نهادها میفروشند، در حالی که این کار خیانت است. هنوز هم برای جمعآوری عکسهای جنگ و داشتن یک موزه، دیر نشده است.
او به سابقهی فعالیتش در حوزه عکاسی جنگ اشاره کرد و افزود: من روزی که جنگ شروع شد، عکاس سیمای جمهوری اسلامی ایران بودم. در آن سالها مدیران وقت تلویزیون به فکر این بودند که عکسها را هر شب نمایش دهند و ارزش چندانی برای نگاتیوهای آن دوران قائل نبودند. از هفته دوم جنگ تا پایان آن، مرتب در جبهه حضور داشتم و عکس میگرفتم. یادم هست آن روزهایی که درگیر آزادسازی خرمشهر بودیم، یک روز که به تهران آمدم، دیدم عکسهایی که از این شهر و رزمندههایش گرفته بودم، بهصورت پوستر چاپ شده و در خیابان بهنمایش درآمده است.
کاوه به شرایط نامناسب نگهداری نگاتیوهای جنگ در آرشیو سیما اشاره و اضافه کرد: وقتی جنگ تمام شد، تمام اسلایدها و نگاتیوهایم را به تلویزیون تحویل دادم. چند سال پیش، یک روز رفتم آرشیو تلویزیون و دیدم خانمی که در آرشیو کار میکند، غذایش را همانجا گرم میکند و میخورد! یعنی حتی به او نگفته بودند جایی که نگاتیو نگهداری میشود، نباید غذا را گرم کرد، چون نگاتیوها خراب میشوند و آسیب میبینند.
:: موضوعات مرتبط:
فرهنگی و اجتماعی ,
تاریخی ,
,
:: برچسبها:
جنگ تحمیلی ,
فرهنگ دفاع مقدس ,
حفظ آثار فداییان ملت ,
غفلت دولت! ,
نوشته شده در 15 / 6 / 1394
بازدید : 1164
نویسنده : کامران وزیری
|
|
شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید در قدیم محله ثروتمندان تهران کدام نقطه از مناطق 22گانه امروزی تهران به شمار میرفت و اینکه وجه تسمیه نام قدیمی محلات شمال تهران چه بوده است.
به گزارش ایسنا به نقل از تبیان، تهران قدیم از چهار محله تشکیل شده بود به نامهای سنگلج، اودلاجان (عودلاجان)، بازار و چالهمیدان. در زمان ناصرالدینشاه قاجار چندین محله تازه در تهران ساخته شد به نامهای ارگ، چالهحصار، خانیآباد، جوادیه، قناتآباد، پاچنار، پامنار، یافتآباد، گار ماشین، گود زنبورکخانه، صابونپزخانه، گود عربها و دروازه قزوین. محلههای دیگر شهر تهران بزرگ، ری یا شاه عبدالعظیم، شمیران یا تجریش، تهرانپارس، تهران نو، نارمک، کَن و فرحزاد، طرشت و حسنآباد، بریانک یا هفتچنار است.
هنوز بسیاری از آن محلات با همان اسم و رسم قدیم وجود دارند. محله دولت که به دلیل نزدیکی با کاخهای سلطنتی به این نام خوانده میشد، خیابانهای لالهزار، خیابان شاهآباد، خیابان اسلامبول، خیابان علاءالدوله (فردوسی) خیابان لختی (سعدی) خیابان واگنخانه (خیابان اکباتان) عین الدوله، دوشانتپه (ژاله)، نظامیه (بهارستان) و دروازه شمیران را شامل بود.
محله عودلاجان (اودلاجان) تشکیل میشد از خیابان جلیلآباد (خیام) کاخ گلستان تا ناصریه (ناصر خسرو) و حدود مسجد شاه و شمال بوذرجمهری شرقی و پامنار و جنوب خیابان چراغ برق (امیرکبیر) و میدان توپخانه، که محله کلیمیان و زرتشتیان مقیم تهران بود.
محله سنگلج که بخش اعظم و عمده آن را امروزه پارک شهر تشکیل میدهد، در گذشته یکی از مراکز مهم سیاسی بود و با اینکه در حال حاضر تقریباً از بین رفته ولی هنوز اشتهار تاریخی خود را از دست نداده.
چاله حصار یکی دیگر از محلات جنوب تهران بود که چون آن را خاکبرداری و خاکش را به مصرف حصار کشی تهران رسانده بودند، مقدار زیادی چاله گود مانند داشت، بعدها برای تخلیه زبالههای شهر از آنجا استفاده میکردند.
چاله میدان نیز که قبلاً در دوره صفویه خاک آن را به مصرف حصارکشی تهران رسانده بودند، وضعی تقریباً مشابه چاله حصار داشت و محل تخلیه زباله تهران به حساب میآمد، این محله محدود به جنوب بازار چهل تن و امامزاده سید اسماعیل و میدان مال فروشها، میدان امینالسلطان، گمرک، خانیآباد، دروازه غار و پاقاپوق (اعدام) بود.
در بین محلات پنجگانه تهران قدمت چالهمیدان (چالهحصار) قدیمیتر از بقیه است. بافت قدیم شهر تهران تا زمان حکومت پهلوی اول به شکل قدیم خود - البته با تغییراتی جزئی - باقی مانده بود. با تخریب حصار شهر تهران و دروازههای آن، تغییرات عمدهای در تمام شهر به وجود آمد. با وجود تداوم دگرگونیها در زمان پهلوی دوم، هسته قدیمی شهر تهران همچنان مرکزیت خود را تا به امروز حفظ کرده است.
:: موضوعات مرتبط:
فرهنگی و اجتماعی ,
تاریخی ,
,
:: برچسبها:
تاریخ معاصر ,
وجه تسمیه محلات تهران ,
نوشته شده در 3 / 6 / 1394
بازدید : 1302
نویسنده : کامران وزیری
|
|
یک دیپلمات آمریکایی در سخنانی قابل تامل، راهبردهای عربستان سعودی در منطقه خاورمیانه را به چالش کشید.
به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری فارس، «رابرت جردن» سفیر اسق آمریکا در عربستان (2001-2003) در سخنانی قابل تعمق تاکید کرد که راهبرد ریاض در منطقه ایستادگی علیه ایران است.
بنوشته روزنامه یمنی «الثوره» جردن افزود که راهبرد عربستان سعودی در منطقه بر این اساس است که ایران را در صورت وقوع هر رویداد منفی در منطقه مقصر برشمارد.
سفیر اسبق آمریکا در سخنانی تاکید کرد، ائتلاف عربستان سعودی علیه انصارالله در یمن راهبردی آشکار ندارد. این دیپلمات آمریکایی گفت: «آنها راهبرد خود را روشن نکردند و به نظر میرسد که راهبرد ریاض ایستادگی در برابر جمهوری اسلامی است و این که ایران را در هر اقدام منفی در منطقه به ویژه در شرق کشورشان چون یمن و بحرین قرار دهند.»
جردن گفت: «عربستانیها هدف سیاسی از نبرد در یمن نداشتند و من فکر میکنم این احتمال وجود دارد که(تبعات) این نبرد علیه خود آنها باشد.»
:: موضوعات مرتبط:
فرهنگی و اجتماعی ,
امنیتی ,
بین الملل ,
تاریخی ,
,
:: برچسبها:
عربستان ,
آل سعود ,
آل فتنه ,
ام الفساد جهان اسلام ,
مادر تروریسم تکفیری ,
نوشته شده در 3 / 6 / 1394
بازدید : 1099
نویسنده : کامران وزیری
|
|
مولای من، تو را امام غریب مینامند، میدانم بد میزبانی بودند و در مهماننوازی وفا نکردند.مولای من، بعد از گذشت روزگار، حال تو میزبان ما هستی؛ تو میزبان گریهها و نیازها؛ غمها و دلتنگیهای ما هستی.
تو که غریبی را احساس کردهای، حال غریبهها به آستان کرم تو چشم دوختهاند و به دستان پر مهرت توسل کردهاند و جشن میلادت بهانهای میشود تا دلتنگیهایمان را با شما بیان کنیم.
به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یازدهم ذی القعده سال 148هجری قمری مصادف است با سالروز ولادت امام رضا(ع) هشتمین امام و پیشوای شیعیان جهان. نام شریفش "علی" کنیه آن حضرت "ابوالحسن" و مشهورترین القاب آن حضرت"رضا" است به معنای "خشنودی".
امام محمدتقی علیهالسلام امام نهم و فرزند ایشان سبب نامیده شدن آن حضرت به این لقب را اینگونه نقل میفرمایند: " خداوند او را رضا لقب نهاد زیرا خداوند در آسمان و رسول خدا و ائمه اطهار در زمین از او خشنود بودهاند و ایشان را برای امامت پسندیدهاند و همینطور ( به خاطر خلق و خوی نیکوی امام ) هم دوستان و نزدیکان و هم دشمنان از ایشان راضی و خشنود بودند".
یکی از القاب مشهور حضرت " عالم آل محمد" است. این لقب نشانگر ظهور علم و دانش ایشان است. جلسات مناظره متعددی که امام با دانشمندان بزرگ عصر خویش، بویژه علمای ادیان مختلف انجام داد و در همه آنها با سربلندی تمام بیرون آمد دلیل کوچکی بر این سخن است، که قسمتی از این مناظرات در بخش " جنبه علمی امام " آمده است. این توانایی و برتری امام، در تسلط بر علوم یکی از دلایل امامت ایشان است و با تأمل در سخنان امام در این مناظرات، کاملاً این مطلب روشن میشود که این علوم جز از یک منبع وابسته به الهام و وحی نمیتواند سرچشمه گرفته باشد.
:: موضوعات مرتبط:
فرهنگی و اجتماعی ,
مذهبی ,
بین الملل ,
تاریخی ,
,
:: برچسبها:
امام هشتم شیعیان ,
حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) ,
غریب الغربا ,
نوشته شده در 1 / 6 / 1394
بازدید : 1171
نویسنده : کامران وزیری
|
|
از جمله رویدادهای مهمی که در تاریخ ایران از جایگاه والایی برخوردار است، سفر امام رضا علیه السلام به ایران و استقرار ایشان در مرکز خلافت، یعنی مرو(خراسان) در جایگاه ولایتعهدی است. هر چند این سفر با اصرارهای مأمون، خلیفه وقت عباسی صورت پذیرفت، اما در عمل دارای آثار و پیامدهای درخشانی است.
به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان -علی جلیلی طی مقالهای پیرامون جغرافیای تاریخی و سیاسی و اجتماعی سفرنامه رضوی نگاشته است: آنچه در این مقاله مورد بررسی و دقت قرار گرفته، جغرافیای تاریخی، سیاسی و اجتماعی شهرهایی است که حضرت رضا علیه السلام به دستور مأمون از آن جا عبور کرده و یا در آن جا توقف داشته است. مبدأ این خط سیر مدینه و مقصد آن مرو بود. مسیری که مامون تاکید داشت حضرت رضا علیه السلام را از آن عبور دهد، یکی از راههای متداول آن زمان به شمار میرفت و آن از مدینه به بصره و از طریق سوق الاهواز(اهواز) به فارس و سپس از راه کویر و بیابان میان ایالتهای فارس و خراسان میگذشت و به مرو ختم میشد. این مسیر در نقشه با رنگ سبز مشخص شده است.
راه دیگری که در آن زمان متداول بود از مدینه به سمت کوفه و مدینه الاسلام (بغداد) می رفت و سپس از آن جا به سمت ری، قم و خراسان و بالاخره به مرو منتهی میشد. این مسیر در نقشه با رنگ زرد مشخص شده است و چنانکه ملاحظه می شود این مسیر در ابتدا تا معدن نقره و از نیشابور تا انتها ( مرو) با مسیر اول مشترک است. ولی در نقد مسیر دوم میتوان به این مطلب اشاره کرد: عبور از سه شهر کوفه، بغداد و قم، از این سه شهر کوفه و قم مرکز تجمع شیعیان در آغاز قرن سوم اسلامی بود و عبور امام رضا علیه السلام از این دو شهر می توانست به قدرتمندی شیعیان این نواحی و شورش احتمالی آنان بیانجامد. و شهر سوم یعنی بغداد و مرکز تجمع و قدرت عباسیان که از ولایت عهدی امام رضا علیه السلام خشمگین بودند و آن را انتقال قدرت از آل عباس به آل علی علیه السلام قلمداد میکردند، پس در هر دو صورت این مسیر و انتخاب آن به زیان مامون بوده است، بنابراین دلایل عقلی و منطقی علاوه بر دلایل و مستندات تاریخی بر مسیر اول مرتبت است. از این رو مسیری که مامون برای انتقال امام رضا علیه السلام از مدینه به مرو انتخاب کرده بود، از دیدگاه جغرافیای طبیعی، اجتماعی، سیاسی و مذهبی بسیار حساب شده و زیرکانه بود. سفر امام رضا علیه السلام از مدینه تا مرو را در ۵ بخش زیر میتوان دسته بندی کرد:
۱- از مدینه تا بصره
۲- از بصره تا فارس
۳- از فارس تا یزد
۴- از یزد تا خراسان
۵- امام علیه السلام در خراسان
:: موضوعات مرتبط:
فرهنگی و اجتماعی ,
مذهبی ,
تاریخی ,
,
:: برچسبها:
امام هشتم شیعیان ,
حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) ,
مدینه تا مرو ,
نوشته شده در 5 / 5 / 1394
بازدید : 1141
نویسنده : کامران وزیری
|
|
جواد میری، پژوهشگر مطالعات منطقه ای گفت: برخی از شیعیان اسماعیلیه با این اعتقاد که یکی از خلفای فاطمی به نام «حاکم بامرالله» کشته نشده و به غیبت رفته است از اسماعیلیه منشعب و به دروزی ها معروف شدند.
به گزارش خبرنگار مهر، دروزی ها یک اقلیت کوچک حدوداً یک میلیون و پانصد هزار نفری را تشکیل می دهند که عمدتاً در سوریه، لبنان، فلسطین و اردن حضور دارند. دروزی ها در سده ۱۱ میلادی از اسماعیلیه منشعب شدند و از مکاتب گنوسی و فلسفه نوافلاطونی تأثیر پذیرفته اند. آنها خود را موحد می دانند اما برخی ابهامات درباره آنها وجود دارد که باعث شده برخی مذاهب اسلامی دیگر، آیین دروزی و پیروان آن را به خروج از اسلام و بدعت گذاری در دین متهم سازد.
در زمینه اندیشه ها و مبانی اعتقادی دروزی ها با دکتر سیدجواد میری، دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به گفتگو نشسته ایم؛
*در ابتدا یک معرفی کلی از دروزی ها بفرمایید.
در مورد دروزی ها یک سری اطلاعات کتابخانه ای وجود دارد که می توان با یک جستجوی ساده به آنها دسترسی پیدا کرد. اطلاعاتی مانند اینکه دروزی ها کجا بوده اند و از کجا آمده اند و از چه زمانی وارد منطقه شده اند که من به طور خیلی خلاصه آنها را بیان می کنم، بعد وارد اصل مطلب می شویم.
با ظهور دولت فاطمیون در جهان اسلام که مرکز آن در قاهره است، معادلات سیاسی، کلامی، مذهبی فلسفی جهان اسلام دستخوش تحولات عظیمی می شود، چون فاطمیون شاید از تنها نحله های تشیع اسماعیلیه بودند که معتقد به باطن گرایی بودند و جزء نحله باطنیون بودند.
در آن زمان امویها و بقایای آنها، در جنوب اروپا و در مناطق اسپانیا و فرانسه کنونی بودند و عباسیان در بیشتر قسمت های سرزمین های خلافت اسلامی بودند و یک سری هم سلطنت ترکان غزنوی و بعدها سلجوقی که در قسمت های آسیای مرکزی، ایران امروز، ترکیه و بالکان بودند. تقریباً برخلاف این سه یا چهار نحله، اسماعیلیه تنها گروه و تنها مرکز دولتی بودند که اساس زندگی دینی خودشان را بر عنصر باطنی گرایی پایه گذاری کرده بودند.
ورود اسماعیلیون به جهان اسلام و تشکیل دولت و حکومتی بسیار قوی، نه تنها معادلات را در حوزه سیاست و روابط بین الملل آن روز، هم در جهان اسلام و هم خارج از جهان اسلام با دولت های مسیحی از بین برد، بلکه صف آرایی های کلامی، فقهی، حدیثی و فلسفی و فکری را هم به هم زد.
از درون شیعیان اسماعیلی باطن گرا در آن زمان فردی به نام حاکم بامرالله، یکی از خلفای فاطمیون بود. بعضی ها معتقدند که حاکم بامرالله را کشته اند و بعضی ها معتقدند که حاکم بامرالله کشته نشده، بلکه او به غیبت رفته و به نوعی برای آنها امام زمان محسوب می شود. خیلی از اسماعیلیون این را قبول نکردند و انشعابی در اینجا صورت گرفت و نتیجه آن انشعاب، نحله یا فرقه ای با عنوان دروزی ها شد که معتقدند حاکم بامرلله ششمین خلیفه اسماعیلی، تجلی واقعی خداوند در روی زمین است. اینها به دروزی ها معروف شدند.
:: موضوعات مرتبط:
فرهنگی و اجتماعی ,
مذهبی ,
بین الملل ,
تاریخی ,
,
:: برچسبها:
دروزی ها ,
اسماعیلیان ,
عقاید وریشه های تاریخی ,
|
|
|