<۳ نگرانی شهید بهشتی در مذاکره با آمریکا/اسنادی که هرگز منتشر نشد
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 951
نویسنده : کامران وزیری

شهید بهشتیآنچه در جریان تسخیر سفارت آمریکا کمتر به آن توجه شده، انتشار اسناد به دست آمده از داخل سفارت آمریکا بود که نقش های مختلف و گاهی ناشناخته انقلابیون را برای عموم مردم روشن می ساخت.

خبرگزاری مهر، گروه سیاست، نفیسه رحمانی: هنوز چند ماهی از پیروزی انقلاب نگذشته بود که این نام آشنا، طور دیگری روی زبان همه می آمد. شایعات زیادی درباره فعالیت های آیت الله بهشتی در میان مردم و انقلابیون مختلف دهان به دهان می چرخید. شاید همین شایعات بی اساس بود که اندکی بعد نام بنی صدر را به عنوان نخستین رئیس جمهور ایران مطرح کرد!

سابقه مبارزات سیاسی و فعالیت های انقلابی وی به پیش از انقلاب باز می گردد. او در سال های آخر دهه بیست و اوایل ده سی شمسی، فعالیت مستمری در جریانات ملی شدن صنعت نفت در تهران و اصفهان داشت که البته بنیان سازمانی و منظمی نداشت. از این رو شد که در سال ۱۳۴۱ و پیش از جریان سخنرانی امام خمینی در قم، باتشکیل کانون دانش‌آموزان قم و همراه کردن محمد مفتح، پایه فعالیت های سیاسی سازمانی خود را بنیان نهاد.

 نخستین نمود این فعالیت ها، سخنرانی وی در جشن مبعث دانشگاه تهران بود که به دنبال آن یک هسته مرکزی پژوهش درباره حکومت اسلامی برای نخستین بار تشکیل شد.

به دنبال این جریان و انتقال بهشتی-توسط ساواک- از قم به تهران، به پیشنهاد هیات های موتلفه و با داوری امام خمینی (ره)، شورای روحانیت و فقاهت شورای مرکزی موتلفه تشکیل شد. شورایی متشکل از آیات و حجج الاسلام محمد حسینی بهشتی، مرتضی مطهری، محی الدین انواری ومهدی مولایی.

پس از آن بود که آیت الله بهشتی به آموزش و پرورش رفت. مرکز اسلامی هامبورگ را در آلمان بنیان نهاد و به عنوان نماینده آیت الله بروجردی، مدتی در آلمان ساکن بود. با امام موسی صدر و امام خمینی (ره) دیدار داشت و پس از اینکه به ایران بازگشت، توسط ساواک به مدت پنج سال ممنوع الخروج شد.

در همین مدت بود که دوباره به آموزش و پرورش بازگشت. جلسات مکتب قرآن را برگزار کرد و به دلیل برگزاری همین جلسات، چند روزی به کمیته مشترک ضد خرابکاری رفت.

 از آن پس جلسات مکتب قرآن دیگر ادامه نیافت و نخستین جرقه های تشکیل جامعه روحانیت مبارز زده شد. دکتر بهشتی در سال ۱۳۵۵ و پیش از پیروزی انقلاب، جامعه روحانیت را تشکیل داد. به همین منظور به آلمان و فرانسه و آمریکا سفر کرد و چهره های مختلفی از مبارزین آن سوی مرزها را با این تشکیلات انقلابی همراه کرد.

در عاشورای ۱۳۵۷، سخنرانی تند و تیزی در پاریس داشت که پس از بازگشت به ایران بازداشت شد و مدتی را در زندان گذراند. در همین اثنا بود که انقلاب به پیروزی رسید و نقش آفرینی اصلی بهشتی آغاز شد...


:: موضوعات مرتبط: فرهنگی و اجتماعی , تاریخی , ,
:: برچسب‌ها: آمریکا، ایران، روابط دیپلماتیک، شهید بهشتی ,



غرب ازنگاه اقبال لاهوری
نوشته شده در 30 / 3 / 1395
بازدید : 1283
نویسنده : کامران وزیری

افسران - غرب از نگاه اقبال لاهوری:

 


:: موضوعات مرتبط: فرهنگی و اجتماعی , تاریخی , ,
:: برچسب‌ها: اقبال لاهوری،توصیف غرب ,



⛔️ متن شبهه ⛔️
نوشته شده در 18 / 3 / 1395
بازدید : 924
نویسنده : کامران وزیری
 
" ...گزارش سفارت آمریکا در تهران که حاوی متن کامل پیام آیت الله خمینی است هنوز در آرشیو ملی آمریکا در حالت طبقه‌بندی نگه داشته شده است، اما خلاصه‌ای از پیام در سند "اسلام در ایران" آمده است. این سند در واقع گزارش تحقیقاتی ۸۱ صفحه‌ای سیا - مورخ مارس ۱۹۸۰ - است و در آن سوابق آیت‌الله خویی، آیت‌الله شریعتمداری و آیت‌الله خمینی هم آمده است. سیا گزارش را سال ۲۰۰۵ از حالت طبقه‌بندی بیرون ‌آورد ولی چند قسمت حساس از جمله پاراگراف مربوط به پیام آیت‌الله خمینی را سانسور کرد. در دسامبر ۲۰۰۸ کتابخانه ریاست جمهوری جیمی کارتر نسخه دیگری از سند را به صورت دیجیتالی منتشر کرد که در آن این پاراگراف بدون سانسور آمده ولی تا به حال از دید اکثر مورخان و محققان پنهان مانده است. بی‌بی‌سی فارسی برای نخستین بار آن را به صورت عمومی منتشر می‌کند. بی‌بی‌سی فارسی برای نخستین بار این سند را به صورت عمومی منتشر می‌کند "خمینی توضیح داد که او با منافع آمریکا در ایران مخالفتی ندارد. بر عکس، او اعتقاد داشت که حضور آمریکا در ایران برای ایجاد توازن در برابر شوروی و احتمالا نفوذ بریتانیا ضرورت دارد."بنا بر این سند، پیام حدود ۱۰ روز قبل از سفر لئونید برژنف، رهبر شوروی به ایران توسط یک روحانی به ظاهر غیرسیاسی به نام حاج میرزا خلیل کَمَره‌ای به سفارت آمریکا در تهران می‌رسد... "

 در پاسخ به شبهه
"ادعای BBC در مورد ارتباط و همراهی امام خمینی(ره) با آمریکا !!" :


1⃣ در گزارشهای طبقه بندی نشده سال ۱۹۸۰ CIA و در سایت "کتابخانه ریاست جمهوری جیمی کارتر"، گزارشی "۸۱" صفحه ای با نام "اسلام در ایران" یافت نشد!


2⃣ سند ادعایی فاقد نشانه ای از اسناد CIA بوده و شبیه یک جریده است! متن انگلیسی نیز با ترجمه آن تفاوت دارد! سند : «ایشان مخالف منافع امریکا در ایران نیستند» اما ترجمه : «...او از منافع آمریکا در ایران حمایت می‌کند»!
3⃣ با فرض وجود این گزارش و ساختگی نبودن آن، چطور آمریکا در تمام این سالها از آن برای تهدید یا تخریب وجهه بزرگترین دشمن خود در جهان و الگوی استکبارستیزان عالم، استفاده نکرد؟!
4⃣ برخلاف ادعای شبهه، در کنار امام(ره) اکثریت علما با "انقلاب سفید" مخالفت کردند! حق رای زنان که برای استفاده ابزاری از آنها و استحاله جامعه مطرح شد، تنها یکی از سه مشکل این قانون در کنار "حذف شرط مسلمانی" و "تبدیل سوگند به كتب آسمانی به جای قرآن" بود!

5⃣ امام خمینی(ره) در سخنرانی ۱۳خرداد ۴۲ که منجر به دستگیری ایشان شد، از آمریکا بعنوان مملكت اجنبى مهاجم به ایران، قبضه گر امور، تلف کننده و هتک کننده اموال و نوامیس مردم نام بردند!

6⃣ ایشان از چند ماه قبل از این سخنرانی، در ۲۲اسفند ۱۳۴۱ در بیانات خود، صراحتا به نقش و خوی استعماری آمریکا اشاره می کردند!

7⃣ آیت‌الله میرزا خلیل کمره‌ای عالمی برجسته، از منادیان وحدت اسلامی و شخصیتی جهانی بود که چنین واسطه گری ای دور از شان وی بود!

8⃣ امام تحت فشار افکار عمومی آزاد شد، نه در نتیجه سازش! ادعای سازش امام در مقاله سفارشی ساواک در روزنامه اطلاعات ۱۸ فروردین ۴۳ با عنوان "اتحاد مقدس" و محتوای تفاهم روحانیون با دولت در اجرای "انقلاب سفید" مطرح شد!
9⃣ بیانات امام در سخنرانی ۲۱ فروردین ۴۳، ادعای سازش ایشان را با عبارات زیر نقش برآب کرد: "...خمینی تفاهم نخواهد کرد.
خمینی را اگر دار بزنند تفاهم نخواهد کرد. با سرنیزه نمی‌شود اصلاحات کرد..." و "... من از آن آخوندها نیستم که در اینجا بنشینم و تسبیح دست بگیرم؛ من پاپ نیستم که فقط روزهای یکشنبه مراسمی انجام دهم و بقیه اوقات برای خودم سلطانی باشم و به امور دیگر کاری نداشته باشم...".


:: موضوعات مرتبط: سیاسی , فرهنگی و اجتماعی , امنیتی , بین الملل , تاریخی , ,
:: برچسب‌ها: بی بی سی , خبرگزاری صهیونیستی , توطئه ,



بازدید : 826
نویسنده : کامران وزیری

سالگرد ارتحال امام خمینی (ره)معاون وزیر کشور، با تشریح برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای برگزاری باشکوه مراسم سالگرد امام (ره) گفت: مراسم ۱۴ خرداد با حضور ۱ میلیون و ۳۰۰هزار زائر داخلی و ۴۵۰ هزار زائر خارجی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، اسماعیل نجار امروز در نشست خبری به مناسبت بیست و هفتمین سالگرد ارتحال امام (ره) گفت: حضور باشکوه و باعظمت هر ساله مردم در مراسم ارتحال امام (ره) بیانگر فریاد رسای ملت ایران است که نشان می‌دهد راه و آرمان‌های امام (ره) هرگز فراموش شدنی نیست و ذره‌ای افول نخواهد کرد.

رئیس سازمان مدیریت بحران با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته جهت برگزاری این مراسم گفت: ستاد برگزاری مراسم امام (ره) با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و نهادهای مسلح تشکیل شد و برنامه‌ریزی‌های لازم را جهت برگزاری باشکوه این مراسم انجام داده است.

نجار با بیان اینکه یک میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به سمت حرم امام (ره) از سراسر کشور در حرکت هستند، گفت: بحث ایمنی راه‌ها و استقرار آنها در تهران یک مسئله اساسی است.

وی افزود: استانداران با تشکیل ستاد استانی با همکاری سپاه و بسیج استان‌ها این مهم را برعهده دارند و همه کارها رصد می‌شود تا برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به نحو احسن پیش رود تا شاهد برگزاری یک مراسم باشکوه و گسترده در ۱۴ خرداد باشیم.

نجار توضیح داد: ابتدا هر استانی سهمیه حضور خود را اعلام می‌کند و ما نیز بر اساس ظرفیت‌ها سهمیه لازم را به استان‌ها می‌دهیم؛ لذا سعی شده است زائران از دورترین نقاط و یا کسانی که برای اولین‌بار می‌خواهند حضور یابند، انتخاب شوند که قریب به ۷۰ درصد از زائران از این دسته‌اند.

وی ادامه داد: همچنین محل پارکینگ اتوبوس‌ها، خودروها، اورژانس، آتش‌نشانی و آمبولانس‌ها جانمایی شده است.

رئیس سازمان مدیریت بحران با بیان اینکه برگزاری ۲۷ ساله مراسم باعث شده است که زیرساخت‌های خوبی صورت بگیرد، گفت: سرویس‌های بهداشتی، آسفالت شدن پارکینگ‌ها، راه‌های دسترسی به پارکینگ‌ها از جمله این اقدامات است که در سال‌های گذشته در این موارد با معضل روبرو بودیم.

نجار با اشاره به بیمه زائران از محل حرکت تا بازگشت نیز گفت: همچنین تمهیداتی فراهم شده است که زائرانی که علاقه‌مند هستند در مسیر بازگشت به مسجد جمکران و زیارت حرم عبدالعظیم بروند.

وی با بیان اینکه گروهی از زائران نیز به صورت پیاده به سمت حرم در حرکت هستند، تصریح کرد: انتظار ما از همه مشتاقان و زائران امام (ره) این است که نظم و انضباط را رعایت کنند و با انتظامات همکاری لازم را داشته باشند، چرا که اگر کوچکترین حادثه‌ای داشته باشیم، تبعات آن سنگین خواهد بود.

رئیس سازمان مدیریت بحران در توصیه بهداشتی به زائران امام (ره) گفت: زائران از مراکز غیربهداشتی غذا تهیه نکنند و بهداشت را نیز رعایت کنند.

نجار همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه خبرهایی شنیده شده است که عده‌ای قصد دارند در سخنرانی رئیس‌جمهور در حرم امام (ره) اخلال ایجاد کنند، اظهار داشت: امیدواریم چنین چیزی نباشد، همه مسئولان نظام یک عنایت ویژه‌ای به امام(ره) دارند. همه باید بدانیم مراسم ایشان باید باشکوه و در خور شأن برگزار شود و قطعا چنین چیزی اتفاق نخواهد افتاد.

وی تاکید کرد: اطلاع دارم دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی تمهیدات لازم را برای این موضوع اندیشیده‌اند.

نجار با اشاره به زائران خارجی امام (ره) تصریح کرد: علاوه بر تعداد قابل توجهی از زائران که از کشورهای همسایه به صورت داوطلبانه و غیر سازمان‌دهی شده به ایران می‌آیند، ۴۵۰ هزار نفر نیز از دیگر کشورها در مراسم بیست و هفتمین سالگرد امام (ره) حضور خواهند یافت.


:: موضوعات مرتبط: فرهنگی و اجتماعی , تاریخی , ,
:: برچسب‌ها: امام خمینی(ره)، بنیانگذار انقلاب اسلامی ,



بازدید : 921
نویسنده : کامران وزیری

1464088972827_diplom.jpgهمسر یکی از دیپلمات‌های ایرانی ربوده شده در لبنان در مورد انتشار برخی اخبار مبنی بر دستیابی به اسناد جدیدی در ارتباط با زنده بودن چهار دیپلمات ربوده شده ایرانی در لبنان در سال 1361 گفت:‌ ما نیز این اخبار را از طریق رسانه‌ها شنیده‌ایم و تلاش داریم که این موضوع را از منابعی که آن را اعلام کرده‌اند ، پیگیری کنیم.

 مریم مجتهدزاده همسر سید محسن موسوی، کاردار ربوه شده سفارت ایران در بیروت با بیان اینکه از قبل نیز سندی دال بر شهادت این عزیزان وجود نداشت و صحبت هایی که در این ارتباط مطرح می‌شد متناقض بود در گفت وگو با ایسنا ، ادامه داد: اگر یک موضوع به شکل حقیقی رخ داده بود، همه از آن مطلع می‌شدند ولی در مورد این عزیزان و مباحثی در ارتباط با کشته شدن آن‌ها به نظر می‌رسد که یک سناریوی ساختگی ارائه دادند چنانکه در این سناریو نتوانستند یک تاریخ واحدی مبنی بر زمان شهادت آن‌ها ارائه دهند.

 وی با بیان اینکه اخباری که به تازگی بار دیگر مبتنی بر زنده بودن این دیپلمات ها مطرح شد خوشایند و مسرت بخش است و امیدواریم که این موضوع باعث انجام پیگیری های بیشتری شود، اظهار کرد: البته به این موضوع نیز توجه داریم که دشمن طرف مقابل ما صهیونیست‌ها هستند که به هیچ چیز اعتقاد ندارند.

 مجتهد زاده از رفتار دو گانه سازمان ملل در مورد موضوع ربایش این دیپلمات ها انتقاد کرد و افزود: این عزیزان اولین قربانیان گروگانگیری در لبنان بودند و متاسفانه موقعی که این عزیزان مفقود شدند سازمان ملل اقدامی عملی در راستای پیدا کردن آن‌ها نکرد در حالیکه روال این است که وقتی افرادی ربایش می شوند به خصوص دیپلمات‌ها ، سازمان ملل از اهرم های مختلفی برای پیگیری وضعیت آن‌ها استفاده می‌کند.

 وی با بیان اینکه صحبت های اخیر وزیر دفاع افق جدیدی را برای پیگیری این موضوع باز کرده گفت:‌ ما خود نیز تلاش داریم که از طریق آقای سردار دهقان که این موضوع را مطرح کرده‌اند پیگیری بیشتری در این ارتباط داشته باشیم.


:: موضوعات مرتبط: سیاسی , فرهنگی و اجتماعی , حوادث , امنیتی , بین الملل , تاریخی , ,
:: برچسب‌ها: رژیم صهیونیستی , ربایش دیپلماتهای ایرانی دربیروت , سکوت جامعه جهانی! ,



دزفول؛شهر پرندگان آتشین
نوشته شده در 4 / 3 / 1395
بازدید : 900
نویسنده : کامران وزیری

1464064839530_moshak.jpgبه گزارش سرویس فرهنگ حماسه ایسنا، رژیم بعثی عراق،هر بار که در رویارویی مستقیم با رزمندگان اسلام در میادین نبرد، شکست می‌خورد برای جبران ضعف‌ها و همچنین اعمال فشار بر جمهوری اسلامی ایران، شهرها و مناطق مسکونی را موشکباران و بمباران می‌کرد و در همین راستا، در روز 28 آذر 1361، دزفول برای چندمین بار هدف یورش بی‏رحمانه موشکی رژیم بعث عراق قرار گرفت. اگرچه قبل از این جنایت،هواپیماهای عراقی بارها شهرهای ایران را بمباران کرده بودند، اما حمله به دزفول،نخستین حمله در ابعاد گسترده به وسیله موشک‏های زمین به زمین بود.

 یکی از مهمترین اهداف رژیم بعث عراق از بمباران و موشک‌باران شهرها به ویژه شهر دزفول این بود که با از بین بردن زیرساخت‌های اقتصادی و ناامن کردن شهرها،به مردم ایران بگوید که از مقاومت دست بردارید. این رژیم با وجود برخورداری از همه نوع تجهیزات جنگی و نیروی انسانی شکست‌های سنگینی از رزمندگان اسلام متحمل می‌شد؛ رزمندگانی که با تشویق و ترغیب پدران و مادران خود عازم دفاع از دین و میهن اسلامی خود شده بودند و حالا صدام می‌خواست با شهید کردن مردم بی‌دفاع در شهرها،آنها را از ادامه کارشان باز دارد.این تاکتیک،یک تاکتیک مرسوم در هر جنگی محسوب می‌شود.یعنی فشار غیرمستیقیم به طرف مقابل برای عقب‌نشینی از مواضع سیاسی و دفاعی.اما صدام با همه ادهایش هیچگاه نتوانست بفهمد که دفاع ملت ایران نه تنها با سایر جنگ‌ها تفاوت دارد بلکه مردمی هم که در مقابلش ایستاده است،یک مردم انقلابی با پیشینه دینی و اسلامی است که راهبری مدبر، آنها را هدایت می‌کند.

 آرمان‌های انقلاب اسلامی چنان در روح و جان مردم ایران نفوذ کرده بود که مقاومت در برابر هر بحرانی را بر آنها تسهیل می‌کرد. مردم مقاوم دزفول هم که در خط مقدم دفاع از خاکریز انقلاب اسلامی قرار داشتند،به ویژه در اوایل جنگ تحمیلی رسالتی مضاعف بر دوش خود احساس می‌کردند چون دشمن تا حدود ۲۰کیلومتری این شهر رسیده بود و تا زمان رسیدن و حضور نیروهای نظامی،مردم با دست خالی از شهر دفاع کردند و دشمن مجبور شد به پشت رودخانه کرخه عقب‌نشینی کند.به عبارت دیگر دزفول سد بزرگی مقابل عراق در دستیابی به اهدافش شده بود.سدی اعتقادی.


:: موضوعات مرتبط: فرهنگی و اجتماعی , تاریخی , ,
:: برچسب‌ها: دزفول،نماد مقاومت وپایداری ,



قابل توچه خانم هاشمی!...............
نوشته شده در 27 / 2 / 1395
بازدید : 335
نویسنده : کامران وزیری

افسران - قابل توجه خاندان

 


:: موضوعات مرتبط: سیاسی , مذهبی , تاریخی , ,
:: برچسب‌ها: امام خمینی(ره)، فرقه ضاله بهاییت ,



قمر ماه بنی هاشم چه خوش می تابد
نوشته شده در 22 / 2 / 1395
بازدید : 998
نویسنده : کامران وزیری
کربلا
 
 
کربلای معلی-کربلا امشب محو تماشای قمر ماه بنی هاشم است، که چه زیبا در آسمان این سرزمین عشق می تابد، امشب همگان آمده اند و لبیک یا ابوالفضل چه عاشقانه بین الحرمین را پر کرده است.

خبرگزاری مهر-گروه استان ها-میلاد جهان تاب- حکم ازلی این بود که هر دلی به عشقی زنده باشه و اصلا هر دلی که عاشق نیست گل هست و دل نیست و خدایی توی همه عشق ها رخ نمایی می کند؛ اما امشب در کربلا عشقی دیگر در حال رقم خوردن است، این عشق ابالفضله که دل ها رو یه جور جوش در آورده را عاشقان و گرد این کعبه عشق جای داده است.

چه زیبا امشب مردمان حاضر در کربلا تبلور ماه قمر بنی هاشم را درک کردند، امشب به زیبایی این بزرگمرد تاریخ اسلام بر دل های حاجتمردان در کربلا می تابد، وصف بین الحرمین و حرم سردار عشق سخت است، مردم چنان عاشقانه این مکان را در برگرفته اند که واژه از تفسیرش عاجز است.

بگذار من هم بوی بهشت را از سرزمین کربلا حس کنم، دلم امشب در هوای کوچه پس کوچه های کربلا بد گره خورده است، نمیدانم چگونه تفسیرت کنم، امشب این دیار با حضور عاشقانت حال و هوای عجیبی دارد، امشب آدمی عاشق تر می شود.

عباسم تفسیرت سخت است، تو برخاستی و امواج عصیان، شرمنده و تهی بر زمین افتاد، تو برخاستی و قد و قامت نماز عاشوراییان، در قامت بلند و نستوهت معنا شد، تو برخاستی و یکرنگی و زلالی و جوشش در رودهای جهان، به نظاره نشست و روشنایی آب‌ها از راز و نیاز کام تشنه تو روییدن گرفت.

 


:: موضوعات مرتبط: فرهنگی و اجتماعی , مذهبی , تاریخی , ,
:: برچسب‌ها: علمدارکربلا، ابوالفضل العباس(ع)،باب الحوائج ,



بازدید : 869
نویسنده : کامران وزیری
حضرت عباس
حضرت عباس(ع) محو در مقام اطاعت و ولایت است. اگر کسی به مقام اطاعت رسید بنده خدا خواهد شد. او چون فانی در ولایت بود به مقام عبودیت رسید و عبد صالح نام گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، در مقام و بزرگی حضرت عباس(ع) روایات متعددی از سوی معصومین آمده است. امام صادق(ع)فرموده اند: «کان عمنا العباس نافذ البصيرة صلب الايمان جاهد مع أبي عبد الله الحسين و مضي شهيدا». یعنی عموي ما عباس، داراي بصيرتي نافذ و ايماني استوار بود، همراه اباعبدالله جهاد كرد و آزمايش خوبي داد و به شهادت رسيد.

همچنین در زیارتنامه حضرت عباس(ع) که توسط امام صادق(ع) نقل شده است، آمده: «السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ الْمُطِيعُ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ» که در درجه اول به عبد صالح بودن آن حضرت و در مرتبه بعدی به مطیع بودن حضرت ابوفاضل(ع) اشاره می کند.

برای بررسی بیشتر این دو روایت و همچنین احوالات حضرت ام البنین(ع) مادر بزرگوار قمر بنی هاشم به سراغ حجت الاسلام بی آزاد تهرانی از وعاظ دینی رفتیم تا نظر ایشان را در این خصوص جویا شویم. متن زیر مشروح مصاحبه مهر با این کارشناس دینی است.

طایفه بنی کلاب، طایفه رزم آوری بودند

حجت الاسلام بی آزار تهرانی در مورد احوالات حضرت ام البنین(س) و طایف آن حضرت گفت: طایفه بنی کلاب، طایفه رزم آور و بی نظیری بودند. جد حضرت ام البنین و عموی ایشان در ادبیات عرب خیلی با عنوان فصاحت معروف بودند. همچنین به آنها ملاعب الاسنّة می گفتند یعنی کسانی که با شمشیر و نیزه بازی می کردند و هر کدام آنها لشکریانی را حریف بودند.

این کارشناس دینی در خصوص ماجرای خواستگاری امیرالمومنین(ع) از حضرت ام البنین(س) گفت: در مقام مشورت امیرالمومنین به برادر خود عقیل که علم انساب را می دانست فرمودند که می خواهم شیرزنی را برای من انتخاب بکنی. عقیل هم تحقیق و تفخص می کند و در نهایت با مشخصاتی که امیرالمومنین داده بود، فاطمه کلابیه(س) را به حضرت پیشنهاد داد.

وی ادامه داد: وقتی جناب عقیل ماجرا را برای پدر حضرت ام البنین بیان می کند ادب پدر این بوده و می گوید ما بیایانی ها کجا و وجود نازنین امیرالمومنین کجا؟ برای ما بسی افتخار است ولی اجازه دهید من از دخترم نیز اجازه بگیرم.

یک ماه و سه ستاره، تعبیر خواب حضرت ام البنین(س)

بی آزار تهرانی افزود: وقتی پدر بر دخترش وارد می شود زمانی بوده است که حضرت ام البنین با مادرش خلوت کرده بودند و با هم سخن می گفتند. حضرت ام البنین در حال تعریف کردن خواب خود برای مادرش بود که می فرماید خواب دیدم آسمان به من نزدیک شده و یک ماه و سه ستاره به دامن من افتاد. پدر این محاوره مادر و دختر را می شنود و با چشم گریان می گوید دخترم برخیز که این خواب تو تعبیر شده است و وجود نازنین امیرالمومنین از تو خواستگاری کرده اند و انشالله فرزندان خوبی خواهی داشت.

این واعظ دینی در مورد نام حضرت ام البنین(س) گفت: جالب اینجاست که اوایل ازدواج با امیرالمومنین، حضرت ام البنبن درخواست می کنند که دیگر به نام فاطمه صدا نشوند. لذا نامگذاری ایشان به ام البنین ادب ایشان نسبت به صدیقه طاهره(س) است. ایشان فانیه در عظمت صدیقه کبری است.

 


:: موضوعات مرتبط: فرهنگی و اجتماعی , مذهبی , بیانات مقام معظم رهبری , تاریخی , ,
:: برچسب‌ها: میلاد مبارک حضرت ابوالفضل عباس(ع)،باب الحوائج ,



بازدید : 962
نویسنده : کامران وزیری
امام زمان
ثابت ماندن در دین، انتظار فرج، تولی و تبری، صبر بر ابتلائات، تسلیم امر خدا بودن، پرهیز از شهرت طلبی، پیروی از علما و فقها و کسب معرفت امام از جمله توصیه هایی است که در روایات وارد شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، در عصر غيبت مهم‌ترين تكليف براى مردم، عمل به وظايف امر است، نه فقط خواستن و دل بستن و دعا كردن؛ زيرا نجات دنيا و آخرت انسان در عمل به وظيفه است، نه صرف آرزو و دعا و...در نظر داشته باشيم كه خواستن چيزى است و عمل به وظيفه چيز ديگر. هيچ‌گاه بيمار دلش نمى‌خواهد دواى دردش را بخورد، امّا موظف است كه بخورد، چون شفايش در آن نهفته و علاجش به خوردن آن بستگى دارد. البتّه ممكن است در مواردى خواستن با وظيفه هم جمع شود، امّا معيار عمل به وظايف است.

ميليون‌ها عاشق مى‌خواهند به خدمت حضرت شرفياب شوند، امّا اين وظيفه نيست، بلكه در حدّ خواستن و آمال و آرزو است و ميسّر نشدنش مسؤوليّت‌آور نيست، ولى ترك گوشه‌اى از وظايف امر شده، مسؤوليّت مى‌آورد، عمل به آن‌كه از وظايف دينى است و موجب خوشنودى حضرت بقيّة اللّه الأعظم عليه السّلام است،نه عدم لقاى او و تنها به توسّل و دعا قناعت نمودن.بلى!قطعا همه اين كارها خوب و ممدوح است،امّا ابدا جايگزين عمل به وظايف نمى‌شود.(۲)


:: موضوعات مرتبط: فرهنگی و اجتماعی , مذهبی , تاریخی , ,
:: برچسب‌ها: دوران ظهور،وظائف شیعه،احادیث وروایات ,