<۳ سناریو درباره فرجام PMD/ لکه فنی با آب سیاسی پاک نمی‌شود!
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 969
نویسنده : کامران وزیری

بر اساس برنامه ریزی انجام شده، مدیرکل آژانس باید تا 15 دسامبر (24 آذر) گزارش نهایی خود را درباره موضوع PMD‌ منتشر کند. با توجه به اینکه اکنون دیگر برای آژانس هیچ سوال نپرسیده و بازدید و نمونه برداری انجام نشده‌ای وجود ندارد، انتظار معقول و طبیعی این است که تکلیف پرونده PMD  و مطالعات ادعایی روشن شود. سه حالت زیر را می توان برای گزارش نهایی آژانس متصور شد.

1- آژانس پس از بررسی‌ها و نمونه برداری‌ها و بازدیدهای خود، ‌به این نتیجه برسد که برای اسناد ادعایی، ‌شواهدی میدانی یافته و ایران به دنبال بمب هسته‌ای بوده است. وقوع این احتمال اساسا ممکن نیست چرا که ایران هیچ گاه به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و مطالعات و بررسی های دقیقی که در رابطه با اسناد ادعایی انجام گرفته نیز، جعلی بودن آنها را ثابت کرده است. از جمله دکتر گرت پورتر در کتاب ارزشمند «بحران ساختگی» به تفصیل این اسناد را موشکافی کرده و منشا صهیونیستی-آمریکایی و بی‌پایه بودن آنها را به وضوح نشان داده است. ارائه چنین گزارشی اساسا برای آژانس «محال عقلی»‌ است. 

2- حالت دوم که همه انتظار آن را دارند، انتشار گزارشی از سوی آژانس و درج این جمله در آن است که بر اساس بررسی های به عمل آمده، «برنامه هسته‌ای ایران ابعاد نظامی احتمالی نداشته است و اسناد موسوم به مطالعات ادعایی شواهد میدانی ندارد». در این صورت، پرونده ادعایی PMD‌ بسته خواهد شد و طبق اظهارات مقامات کشورمان از جمله آقایان دکتر ظریف و دکتر عراقچی، راه برای ادامه برجام گشوده می‌شود. این گزارش، یک پیام و یک اثر مهم دارد و آن اینکه با اثبات فقدان بعد نظامی در سابقه برنامه هسته‌ای ایران، مشروعیت همه اقدامات ظالمانه‌ای که علیه کشورمان به بهانه پرونده هسته‌ای انجام شده، ‌زیر سوال خواهد رفت. چنین گزارشی، برای عادی شدن پرونده ایران و برداشته شدن همه تحریم های وضع شده به بهانه احتمال نظامی بودن برنامه هسته ای ایران کافی است و محدودیت های پذیرفته شده توسط ایران در برجام، یک «فراتضمین غیرضرور» خواهد بود- هر چند تهران به سبب تعهدی که کرده، قاعدتا به آن پایبند خواهد ماند.

3- حالت سوم که یک حالت بسیار خطرناک است و با توجه اظهارات آمانو، احتمال وقوع آن بسیار بالاست، این است که آژانس پس از این میزان بازدید و بازرسی و نمونه برداری و... مجددا گزارشی چندپهلو منتشر کرده و همچون گذشته بار دیگر و با ادبیاتی متفاوت ادعا کند که نمی‌تواند درباره فقدان بعد نظامی در برنامه هسته‌ای ایران نظر قطعی دهد. چنین گزارشی، طبیعتا پرونده PMD‌ را باز نگه داشته و نتیجتا، ‌اجرای برجام را متوقف خواهد ساخت. چه، معنی ندارد که ایران محدودیت های گسترده و بی سابقه ای را بر برنامه هسته ای خود بپذیرد، پروتکل الحاقی را اجرا و انجام بازرسی‌ها و نظارت‌های فراپروتکلی را اجازه دهد، و همچنان سایه اتهام داشتن بعد نظامی برنامه هسته ای بر سرش باقی بماند.

اخبار موثقی که نگارنده در اختیار دارد،‌ حاکی از این است که قرار است پس از گزارش چندپهلوی آژانس، شورای حکام طی یک قطعنامه چندپهلو، از مدیرکل آژانس بخواهد که «بررسی پرونده PMD» را «متوقف کرده و ادامه ندهد». به عبارت دقیق‌تر، برنامه ریزی شده است که در سطح فنی، پرونده PMD‌ باز بماند و در یک سطح سیاسی، نه اینکه پرونده مختومه اعلام شود، بلکه صرفا «ادامه بررسی آن» متوقف شود.

کسانی در داخل آماده‌اند که بلافاصله پس از صدور این قطعنامه در شورای حکام، آن را مصداق بسته شدن پرونده PMD خوانده و گام های بعدی را برای اجرای برجام بردارند. اما این دوستان عنایت ندارند که اگر از همین گام‌های نخست، درباره تعهدات و وعده های طرف مقابل کوتاه بیایند، به سبب همین شوق عجیب برای اجرای برجام، در مراحل بعدی از جمله تخفیف و تعلیق تحریم‌ها نیز ممکن است با چشم‌بندی و جادوگری‌های مشابه مواجه شوند و همان گونه که پرونده PMD‌ سرجایش ماند، تحریم‌ها نیز سرجایش بماند. گشوده ماندن PMD بدین معناست که غربی ها هر زمان اراده کردند، ادعای PMD را با همان مختصات مجددا مطرح نمایند.

 دوستان ادعا می کنند که اساسا از ابتدا قرار بوده این پرونده به صورت سیاسی در شورای حکام متوقف شود. سوال ما این است که اگر چنین قراری گذاشته بودید، طراحی نقشه راه و صدور مجوزهای دسترسی و بازرسی و نمونه برداری و تشریف فرمایی آقای آمانو به پارچین و... دیگر برای چه بود؟ اگر بنا بود شورای حکام بیانیه سیاسی دهد،‌ نقشه راه طراحی شده اساسا بلاوجه بود و شورای حکام، همان موقع که شورای امنیت قطعنامه 2231 را صادر کرد، می‌توانست قطعنامه ای صادر کرده و «ادامه بررسی» PMD را متوقف کند. اجرای کامل نقشه راه آژانس و مواجه شدن با یک گزارش چندپهلوی دیگر درباره PMD، آیا مصداق هم چوب و هم پیاز را خوردن نیست؟

باید توجه داشت که PMD‌ هرچند یک موضوع سیاسی و کاملا غیرفنی بود، در یک قالب کاملا فنی و در چارچوب گزارش آژانس مطرح شده است و اگر بناست این پرونده بسته شود، دقیقا باید از همین مسیر و در قالبی فنی و در چارچوب گزارش آژانس بسته شود. حفظ پرونده در سطح فنی و توقف ادامه بررسی آن با یک قطعنامه سیاسی، به هیچ وجه به معنی بسته شدن پرونده PMD‌ نیست و همانگونه که مسئولان محترم کشورمان تاکید کرده‌اند، آژانس باید بین اجرای برجام و باز ماندن PMD یکی را انتخاب کند.


دشمن عقل امام علی علیه السلام : اَلْهَوى عَدُوُّ الْعَقْلِ؛ هواى نفس، دشمن خرد است. شرح غرر: ج1، ص68

:: موضوعات مرتبط: سیاسی , علمی وفن آوری , بین الملل , ,
:: برچسب‌ها: انرژی صلح آمیز هسته ای،برجام،کارشکنی غرب،نگرانی های ملت!!! ,



مطالب مرتبط با این پست
.
اوباما: ایران یک سال یا بیشتر تا ساخت بمب هسته‌ای فاصله دارد/ ابراز خوشبینی درباره توافق هسته‌ای
نتانیاهو و مشکل ندیدن شلوار جین در ایران + کاریکاتور
سیاهه مواضع دولتمردان آمریکایی علیه نظام و ملت ایران
پسرانی که ما را یاد پدرانشان می اندازند/عکس
امام درباره حذف شعار مرگ بر آمریکا چه گفتند؟
سرنوشت سوریه را سوری‌ها تعیین می‌کنند/قطعنامه شورای امنیت منافاتی با منافع سوریه ندارد
چهره مرموز حامی تحریم‌های ضد ایرانی در کنگره آمریکا کیست؟
روسای جمهوری که حاجی شدند/ تصاویر
واشنگتن جرات حمله به ایران را ندارد
توافق برای برقراری روابط با انگلیس در سطح كاردار غيرمقيم
رمزگشایی از «اتفاقی که بجا نبود» !؟
دولت به انتقاد منتقدینش افتخار می‌کند/ 50 روزبه اندازه 500 روز در سیاست خارجی قدم برداشتیم
امنیت پایدار دریاها مدیون نیروی دریایی ارتش ایران است
دیپلماسی هسته ای بعد از فشار تحریم
تمام آنچه که در مورد آزمون ارشد 93 باید بدانید
«کابوس» سعودی‌ها از احتمال بهبود روابط ایران و آمریکا
هشت روستاي استان حلب سوريه از حضور عوامل مسلح پاكسازي شد
نخست‌وزیر لیبی آزاد شد
اذعان یک مقام صهیونیست به دشواری نبرد با حزب الله
وزير خارجه انگليس: در حال مذاکره با ایران برای از سرگیری روابط دوجانبه هستیم
ارتش سوریه عملیات «نبرد زلزله» تروریست‌ها در ادلب را ناکام گذاشت
ایران با بسته جدید به ژنو می رود
واکنش ظریف به تیتر امروز کیهان
اوباما به نتانیاهو: می‌خواهیم تحریم‌های ایران را کاهش دهیم
فهرست بلند شبکه ترور رژیم صهیونیستی در سراسر جهان



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: