<اوباما: هر اقدام کنگره در ممانعت از اجرای توافق را وتو می‌کنم.
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 1016
نویسنده : کامران وزیری

 رییس جمهور آمریکا با بیان اینکه ایران دوسوم سانتریفیوژهای خود را ذخیره می‌کند و این سانتریفیوژها تحت نظارت است مدعی شد: براساس توافقی که صورت گرفته ایران 98 درصد اورانیوم غنی شده خود را کنار می‌گذارد، در حال حاضر ذخایر اورانیوم ایران می‌تواند 10 سلاح اتمی تولید کند و این ذخایر کاهش پیدا می‌کند.

 وی با بیان اینکه این ذخایر تا 15 سال آینده به همین مقدار می‌ماند گفت: ایران از طریق تاسیسات اراک نمی‌تواند پلوتونیوم تولید کند و سوخت نیروگاه از این کشور برای 15 سال آینده خارج خواهد شد و تاسیسات آب سنگین تولید نخواهد کرد.

 اوباما که سعی داشت سخنانش را بیشتر برای جلب توجه افکار عمومی داخل کشورش بیان کند در ادامه گفت: ما در موقعیتی هستیم که از تعهدات ایران راستی‌آزمایی کنیم و مبنای کار فقط اعتماد نیست. بازرسان سازمان انرژی اتمی 24 ساعته به تاسیسات ایران، چرخه سوخت و غنی‌سازی و تولید آن دسترسی خواهند داشت تا اطمینان لازم را حاصل کنند. برخی از این تدابیر تا 25 سال اعمال می‌شود. بازرسان از هر چه که مظنون باشند بازرسی می کنند. بارزسان سازمان بین المللی انرژی اتمی به هرچه که لازم باشد و هروقت که باشد دسترسی خواهند داشت و این دائمی است.

 یادشده با بیان اینکه آژانس تحقیقات خود را در مورد ابعاد احتمالی فعالیت های هسته ای ایران دنبال می کند گفت: ایران در نهایت براساس ان‌پی تی از تولید سلاح هسته‌ای منع خواهد شد و در صورتی که ایران به تعهدات خود عمل کند تحریم‌ها کم کم لغو می‌شود که این تحریم‌ها شامل تحریم‌های آمریکا و شورای امنیت است.

 اوباما با طرح این ادعا که لغو تحریم‌ها علیه ایران تدریجی است و ایران باید تعهدات خود را اجرا کند و پروسه این توافق 10 ساله است تا تحریم‌ها لغو شود ادامه داد: از جمله موارد این موضوع رفع محدودیت سلاح‌ها و موشک‌های هسته‌ای در طول 5 سال است.

 وی با بیان این‌که این توافق مصوبه شورای امنیت را به همراه خواهد داشت و اگر ایران از این توافق تخطی کند تحریم‌ها برمی‌گردد ادامه داد: جامعه بین المللی از این توافق استقبال می‌کند.

رییس جمهور آمریکا در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: کنگره می‌تواند جزئیات توافق را بررسی کند. دولت نیز اطلاعات لازم را در اختیار کنگره قرار خواهد داد.

نامبرده مدعی شد: بدون یک راه حل دیپلماتیک یا من یا رئیس‌جمهور آینده آمریکا مجبور می‌شود با یک تصمیم بسیار بزرگی روبرو شود و اجازه دهد ایران دارای سلاح هسته‌ای باشد و یا برای مقابله با ایران از ارتش آمریکا استفاده کند.

 وی هم‌چنین با این ادعا که بدون توافق احتمال جنگ در خاورمیانه بیشتر می‌شد، افزود: اگر ما این موضوع را محک بزنیم که آیا مسائل به طور صلح‌آمیز حل می‌شود یا نه هیچ چیز را از دست نداده‌ایم ولی در صورتی که در بدترین حالت ایران از توافق تخطی کند گزینه‌هایی که امروز در دسترس من است در دسترس همه روسای جمهور آینده آمریکا هم خواهد بود.

 رئیس جمهور آمریکا با غیرمسئولانه خواندن پشت کردن به توافق، تأکید کرد: از نظر من در زمینه چنین موضوع سختی لازم است مردم آمریکا و نمایندگان کنگره فرصت کافی داشته باشند تا توافق را بررسی کنند. جزئیات توافق اهمیت دارد و ما برخی از بهترین دانشمندان هسته‌ای خود را به کار گرفتیم تا جزئیات را بررسی کنند. ما با کشوری برخورد می‌کنیم که بیش از 35 سال است که دشمن قسم خورده آمریکا بوده و به همین دلیل من از ورود فعالانه کنگره به این موضوع و بررسی توافق استقبال می‌کنم.

 وی گفت: من هر قانون کنگره را که بخواهد مانع از اجرای موافقت‌آمیز تعهد (توافق) باشد را وتو خواهم کرد. ما نباید به این چرخه اجتناب ناپذیر درگیری تن بدهیم و اصلاً نباید دنبال آن باشیم و با توجه به این‌که هزینه‌های پشت کردن به این گزینه‌ها بالاست باید بگویم که دیگر وقت سیاست‌ورزی نیست.

 یادشده ادامه داد: حرف تند زدن و موضع‌گیری‌های تند داشتن دیگر جواب نمی‌دهد بلکه دیپلماسی، رهبری است که قدرت‌های بزرگ دنیا را متحد کرده است و دیپلماسی راه بهتری را برای اطمینان حاصل کردن از این‌که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نمی‌رود ایجاد کرده است.

 اوباما با بیان این‌که «توافق ایران و گروه 1+5 همه اختلافات آمریکا با ایران را حل نمی‌کند»،‌ خاطرنشان کرد: ما نگرانی‌هایی از نگرانی دوستان‌مان در خاورمیانه داریم. برای همین هم ما این قدم را براشتیم.

 رئیس جمهور آمریکا گفت: آمریکا همچنان امنیت اسرائیل را حفظ خواهد کرد. دولت ما بیشترین کارها را در زمینه حفظ امنیت اسرائیل انجام داده است و این همان کاری بود که ما در کمپ دیوید انجام دادیم. یعنی بالا بردن همکاری‌ با کشورهای حاشیه خلیج فارس به منظور بالا آوردن توانایی‌های آن‌ها برای مبارزه با سلطه گران.

وی با بیان این‌که «بارها به مردم ایران گفته‌ام که همیشه آماده تعاملی بر اساس احترام با آن‌ها هستیم» در عین حال خاطرنشان کرد: با وجود این‌که اختلافات ما جدی است و با این‌که نمی‌توان اختلاف‌های سال‌های پیش بین دو کشور را نادیده گرفت اما تغییر امکان‌پذیر است.

 رئیس‌جمهور آمریکا گفت: امروز باید با راه جدیدی مانند شکیبایی و راه‌حل‌های صلح‌آمیز مسائل را دنبال کرد تا ایران بتواند در نظام اقتصادی جهان ادغام شود و این توانایی را به مردم بدهد تا پیشرفت کنند.

 وی ادامه داد: ما باید از این فرصت استفاده کنیم؛ چراکه راه طولانی را برای رسیدن به این نقطه طی کرده‌ایم.

 رئیس جمهور آمریکا گفت:‌ کشورهای دیگر نیز همراه ما بودند و من می‌خواهم از بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه، چین و اتحادیه اروپا نیز به خاطر اتحادی که در این کارزار نشان دادند تشکر کنم؛ چراکه ما توانستیم به دنیا نشان دهیم که اگر بخواهیم مسائل را صلح‌آمیز حل کنیم این امر ممکن خواهد بود.


دشمن عقل امام علی علیه السلام : اَلْهَوى عَدُوُّ الْعَقْلِ؛ هواى نفس، دشمن خرد است. شرح غرر: ج1، ص68

:: موضوعات مرتبط: سیاسی , امنیتی , بین الملل , ,
:: برچسب‌ها: ایران مقتدر , انرژی صلح آمیز هسته ای , اظهارات اوباما ,



مطالب مرتبط با این پست
.
اوباما: ایران یک سال یا بیشتر تا ساخت بمب هسته‌ای فاصله دارد/ ابراز خوشبینی درباره توافق هسته‌ای
نتانیاهو و مشکل ندیدن شلوار جین در ایران + کاریکاتور
سیاهه مواضع دولتمردان آمریکایی علیه نظام و ملت ایران
صالحی خبر داد: دستگیری 4 خرابکار در یکی از تاسیسات هسته‌ای
امام درباره حذف شعار مرگ بر آمریکا چه گفتند؟
سرنوشت سوریه را سوری‌ها تعیین می‌کنند/قطعنامه شورای امنیت منافاتی با منافع سوریه ندارد
چهره مرموز حامی تحریم‌های ضد ایرانی در کنگره آمریکا کیست؟
روسای جمهوری که حاجی شدند/ تصاویر
واشنگتن جرات حمله به ایران را ندارد
توافق برای برقراری روابط با انگلیس در سطح كاردار غيرمقيم
رمزگشایی از «اتفاقی که بجا نبود» !؟
دولت به انتقاد منتقدینش افتخار می‌کند/ 50 روزبه اندازه 500 روز در سیاست خارجی قدم برداشتیم
امنیت پایدار دریاها مدیون نیروی دریایی ارتش ایران است
دیپلماسی هسته ای بعد از فشار تحریم
«کابوس» سعودی‌ها از احتمال بهبود روابط ایران و آمریکا
هشت روستاي استان حلب سوريه از حضور عوامل مسلح پاكسازي شد
نخست‌وزیر لیبی آزاد شد
اذعان یک مقام صهیونیست به دشواری نبرد با حزب الله
وزير خارجه انگليس: در حال مذاکره با ایران برای از سرگیری روابط دوجانبه هستیم
ارتش سوریه عملیات «نبرد زلزله» تروریست‌ها در ادلب را ناکام گذاشت
ایران با بسته جدید به ژنو می رود
واکنش ظریف به تیتر امروز کیهان
اوباما به نتانیاهو: می‌خواهیم تحریم‌های ایران را کاهش دهیم
فهرست بلند شبکه ترور رژیم صهیونیستی در سراسر جهان
فتوای آیت الله سیستانی ضد فتنه مذهبی در عراق +عکس



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: